educaţie sexualăopinii

Despre mamele adolescente și educația sexuală în școală, pentru a nu o transforma într-un vehicul pentru educație homo-sexuală, trans-sexuală sau de ideologie sexuală

de Cristina Popescu, Facebook

Despre mamele adolescente și educația sexuală în școală, în 11 puncte:

Recent au fost publicate date Eurostat din care rezultă că la nivelul UE cele mai multe nașteri printre adolescente (inclusiv câteva sute de cazuri de mame mai mici de 14 ani) au loc în România și Bulgaria (link în comentarii).
Imediat după publicarea acestor date au apărut și primele voci care reclamă necesitatea introducerii orei de educație sexuale în școală, pentru a stopa fenomenul maternității la vârste fragede.

Pentru a nu ne grăbi în a adopta o soluție care s-ar putea să semene cu a trage cu mitraliera după câteva muște, eu propun să luăm în considerare câteva observații:

  1. în primul rând, soluțiile și remediile e bine să fie propuse după identificarea cauzelor fenomenului; iar simpla enunțare a unui număr de mame adolescente reprezintă doar o constatare a problemei, nu și o identificare a cauzelor acesteia
  2. pentru identificarea cauzelor e importantă cercetarea unor factori sociologici suplimentari cu privire la mămicile adolescente: proveniența urbană/rurală, școlarizarea sau abandonul școlar, nivelul de trai al familiei, dacă au părinți și locuiesc cu ei sau nu sau dacă sunt abandonate ori părinții se află în străinătate, etnia și modelul cultural specific acesteia, dacă sarcina a fost voluntară sau nu ori dacă e rezultatul unui abuz
  3. până la obținerea unor astfel de date, intuitiv, eu cred că principalele cauze ce generează sarcinile și nașterile printre adolescente nu țin de absența unei ore de educație sexuală în curricula școlară, ci mai degrabă de: sărăcie, mediu promiscuu, analfabetism și abandon școlar ori accesul dificil la educație sau la surse de informare, abuz sexual, neglijență (nu neștiință) ori chiar de un mod asumat de viață specific unor anumite comunități etnice minoritare unde se practică măritișul de la vârste mici iar pubertatea presupune asumarea consecințelor maternale.
    În oricare din aceste situații introducerea educației sexuale în programa școlară nu ajută cu nimic: nici minorei care a abandonat oricum școala, nici fetei de etnie roma care alege modelul cultural și modul de viață specific, nici adolescentei abuzate.
  4. de altfel, în datele Eurostat figurează cu număr semnificativ de nașteri la adolescente și în țări unde, bănuiesc, se practică educația sexuală în școli sau, dacă nu se practică, nu se poate reproșa un standard educațional scăzut: Marea Britanie, Germania, Franța.
  5. pe de altă parte, din aceleași date rezultă că, între 2005 și 2015 atât în România cât și în Bulgaria, numărul nașterilor printre adolescentele sub 20 de ani a scăzut cu 35%, chiar și fără ora de educație sexuală în școală.
  6. de unde rezultă că, până la ora de educație sexuală, primele și cele mai importante măsuri pentru diminuarea fenomenului ar fi creșterea nivelului de trai, reducerea abandonului școlar și accesul la educația generală (nu neapărat sexuală), încurajarea reîntoarcerii părinților plecați la muncă în străinătate alături de copiii abandonați în țară în grija rudelor.
  7. pe de altă parte, deși, din păcate, nașterile printre minorele sub 14 ani nu sunt chiar incidente excepționale, totuși nu vorbim despre un fenomen de masă care să impună de la sine o soluție universală controversată precum educația sexuală în școli (mai ales în condițiile unei cauzalități variate și care presupune soluții din alt spectru); cât privește numărul de mame sub 20 de ani, nu e exclus ca pentru multe dintre acestea (mai cu seamă după vârsta majoratului ori a terminării parcursului școlar obligatoriu –clasa a zecea, 16 ani) maternitatea să fie opțiune voluntară, datorită specificului local mai tradiționalist, caz în care vorbim despre alegere și nu despre lipsa educației sexuale (chiar dimpotrivă); și nu putem să nu fim pro-choice.
  8. o oră de educație sexuală în programa școlară nu ar fi, în sine, de speriat (oricum o fac și o voi face și eu, acasă, cu copiii), dacă s-ar limita la explicarea noțiunilor de bază ale funcției sexuale, a riscurilor pe care le presupun contactele sexuale neprotejate și la încurajarea responsabilității (fără a omite beneficiile așteptării unei vârste/discernământ minime pentru debut) și dacă ar fi introdusă în curriculum elevilor care au vârsta la care deja instinctul le cere să afle care e treaba cu sexualitatea. În fond, când ni s-a predat în clasa a opta reproducerea la lecția de anatomie cam toți elevii știam deja de niște ani cum se fac copiii, că există SIDA, sifilis și alte boli, dar și prezervative. Totuși:
  9. nu văd ce utilitate ar avea o asemenea disciplină distinctă, de vreme ce aspectele esențiale pot fi explicate într-o simplă lecție, hai două în cadrul disciplinei “biologie – anatomie” (se mai face, nu?); în 45 de minute se cam epuizează ce e important de spus și de știut, hai, o a doua oră merge pentru partea de conștientizare (“băgați bine la cap!”) a consecințelor bolilor cu transmitere sexuală.
  10. oricum, pentru adolescenții ce frecventează școala (și nu numai), noțiunile vor fi fost de mult cunoscute de pe internet (le știam pe vremea mea de prin tot felul de cărți și reviste, darămite acum), astfel că introducerea unei discipline/materii cu frecvență săptămânală e de natură să nască semne de întrebare dacă nu cumva conținutul programei va depăși ceea ce e necesar și util și dacă nu va intra în zona de voluptoriu. Kama Sutra trebuie, totuși, să rămână o chestiune de opțiune privată.
  11. astfel încât, fără a fi vorba despre un simplu drob de sare, mai ales că ne putem uita la experiența altor state, temerea majoră rămâne aceea ca prezentarea consecințelor unei vieți sexuale premature și iresponsabile (ce se poate face, repet, într-o lecție, două) să nu rămână un simplu pretext pentru a transforma ora de educație sexuală într-un vehicul pentru educație homo-sexuală, trans-sexuală sau de ideologie sexuală. Că asta deja nu ar mai avea legătură cu sarcinile la adolescente.

Citește mai multe articole de Cristina Popescu

Citește și ADEVĂRUL despre ce au fost învățați liceenii din Vrancea la conferința organizată de Ambasada SUA, după ce mulți dintre ei și-au semnat singuri acordurile parentale

Citește și AUDIO: Dovada că organizatorii conferinței de la Focșani cu elevi minori NU au fost jigniți! Ziariștii incomozi sunt reclamați la Poliție!

Citește și Despre mamele adolescente și educația sexuală în școală, pentru a nu o transforma într-un vehicul pentru educație homo-sexuală, trans-sexuală sau de ideologie sexuală

Citește și Cele mai întunecate secrete din industria avorturilor și legătura cu educația sexuală

Citește și VIDEO: Documentar ȘOC. Războiul împotriva copiilor: Scopul Educației Sexuale

Citește și Antonia Tully, SPUC (UK): „Faceți tot ce puteți pentru oprirea acestui tip de educație în școli!”

Citește și Gabriele Kuby: „România nu este deloc înapoiată, ci dimpotrivă. Să nu credeți că toate lucrurile bune vin din Occident”

Citește și Louise Kirk, specialist în educație: Educația pentru sănătate trebuie să promoveze castitatea și căsătoria – argumentele studiilor și ale științei

Citește și Peste 80 de ONG-uri: „Vrem Educație pentru familie și societate, nu formarea de pionieri sexuali pentru ideologia gender de tip comunist”

Citește și Educație sexuală: Peste 115 ONG-uri susțin „Legea pentru inocența copilăriei”

Citește și Standardele OMS în vigoare recomandă începerea educației sexuale de la vârsta de 0-4 ani

Citește și Pornografia este „omniprezentă” în viețile noastre iar educația sexuală ne împinge spre promiscuitate – sondaj în rândul adolescenților britanici

Citește și Copiii nemți de cinci ani învață la școală cu imagini explicite cum se ajunge la orgasm și cum se pune un prezervativ

Citește și Știu părinții cu adevărat ceea ce vor învăța copiii lor despre universul LGBT( comunitatea lesbiană, gay, bisexuală, transgender)?

Citește și „Clopotel.ro – portalul copiilor din România” – pionerul imoralității / Pornografia online sub masca educației sexuale

Citește și De ce educația pentru abstinență este finanțată în SUA cu 75 milioane $ anual, iar în România este pedepsită?

Citește și Alin Vara, blogger: Promovarea castității în rândul tinerilor este o prioritate

Citește și Nu lipsa educației sexuale, ci pornografia determină tinerii să facă sex de la 14-15 ani

Citește și Post-scriptum la scrisoarea privind „educația sexuală” adresată ministrului Sănătății și ministrului Educației

Însărcinată? Suntem alături de tine. Sună acum la 0800.070.013


Ai o opinie despre un subiect de actualitate? Scrie-ne la

stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Invităm cititorii să își exprime opiniile pe subiectele de actualitate scriindu-ne la adresa stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole relaționate

Back to top button