Studierea religiei în școlile publice din Olanda/ Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (18)
de Redacția Stiripentruviata.ro
Deoarece în spațiul media și politic din România a fost reluată ideea scoaterii educației religioase din programa școlară, mai ales în contextul în care Ministerul Educației și Cercetării anunță tăieri de discipline, publicăm în serial un studiu edificator cu privire la practica educației religioase în țările Uniunii Europene. Practic, lucrarea demonstrează că în întreaga Europă studiul religiei este prezent în școlile publice finanțate de stat.
Dat fiind nivelul ridicat de autonomie locală în organizarea sistemului educaţional olandez, locul pe care Studierea Religiei (SR) îl ocupă în cadrul acestui sistem variază considerabil, chiar de la o şcoală la alta.
Totuşi, se poate vorbi despre o serie de caracteristici comune, în funcţie de tipul de şcoală: publică sau confesională. Statul finanţează în mod egal ambele tipuri de şcoli.
75% dintre elevii olandezi sunt educaţi în şcoli confesionale. Caracterul confesional al acestor şcoli este din ce în ce mai greu de distins, iar legătura acestora cu un anumit cult este din ce în ce mai fragilă, dacă nu deja cu totul inexistentă.
Totuşi, unele dintre ele continuă să ofere o oră de Religie, organizată confesional de cultul căreia şcoala îi este afiliată. Mult mai multe sunt însă situaţiile unde se optează pentru o abordare non-confesională, urmărindu-se o prezentare obiectivă a principalelor tradiţii religioase şi filosofice ale lumii. În marea majoritate a cazurilor, SR are statut opţional, putând totuşi să fie şi disciplină obligatorie pentru elevii care aleg anumite profiluri.
Ceilalţi 25% dintre elevi merg la şcoli administrate de autorităţile locale. Aici, la cererea părinţilor, SR poate fi organizat de către culte, care trebuie să suporte şi costurile implicate, şcoala nepunând la dispoziţie decât sala de curs. De asemenea, fiecare şcoală are libertatea de a oferi un curs de Istorie a religiilor sau o abordare seculară a fenomenului religios. În practică, însă, educaţia religioasă (de orice tip) este aproape absentă în acest tip de şcoli.
Nu există o autoritate responsabilă de alcătuirea programelor analitice, care pot fi întocmite la nivel de şcoală. În şcolile confesionale, profesorii de Religie au acelaşi statut ca şi colegii lor care predau oricare altă disciplină.
Situaţia este mai delicată în cazul profesorilor din şcolile de stat, care sunt plătiţi de către culte, în funcţie de numărul de ore predate, şi care nu se bucură de drepturile prevăzute la semnarea unui contract de muncă obişnuit.
În ciclul primar, orele de Religie sunt, de obicei, predate de învăţători care au urmat un modul de Ştiinţe religioase. Pentru a preda în ciclurile superioare, profesorii trebuie să fi absolvit studii teologice universitare şi un modul de pedagogie.
Va urma: Studierea religiei în școlile publice din Polonia (19)
Click aici pentru a vedea harta mărită cu situația studierii religiei în Uniunea Europeană
Click aici pentru a descărca în format *pdf cercetarea despre studierea religiei în școlile publice din Uniunea Europeană