Studierea Religiei în Cehia / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (5)
de Redacția Stiripentruviata.ro
Deoarece în spațiul media și politic din România a fost reluată ideea scoaterii educației religioase din programa școlară, mai ales în contextul în care Ministerul Educației și Cercetării anunță tăieri de discipline, publicăm în serial un studiu edificator cu privire la practica educației religioase în țările Uniunii Europene. Practic, lucrarea demonstrează că în întreaga Europă studiul religiei este prezent în școlile publice finanțate de stat.
Republica Cehă este probabil ţara in care anii de propagandă antireligioasă au avut cel mai durabil efect, în sensul că, astăzi, peste 60% dintre cetăţeni se declară ca neîmbrăţişând nicio credinţă religioasă. Această tendinţă este evidentă şi în organizarea Studiul Religiei (SR) în şcolile de stat.
Potrivit Legii Educaţiei în vigoare, în toate şcolile de stat, ora de Religie este obiect opţional, pentru care elevii nu primesc note ori calificative. La fiecare început de an şcolar, directorul şcolii este dator să informeze pe părinţii elevilor de posibilitatea oferirii SR ca disciplină de studiu. Dacă se depun cel puţin şapte cereri, şcoala va pune la dispoziţie spaţiul necesar, iar una dintre comunităţile religioase recunoscute legal de către Stat (21 la număr) va răspunde de intocmirea programei analitice, de editarea manualului, precum şi de numirea unui profesor. În practică, acest mecanism de decizie atat de descentralizat face ca organizarea SR (sau lipsa acestuia) să rămană la latitudinea directorilor, care, de obicei, nu sunt foarte favorabili. În consecinţă, puţin peste 5% dintre elevii din ciclul primar (6-15 ani) şi aproximativ 1% dintre cei din cel secundar iau parte la ore de Religie în şcolile cehe.
Excepţie fac cele aproximativ 90 de şcoli romano-catolice, care se bucură de un bun prestigiu in randul populaţiei, dată fiind calitatea superioară a educaţiei oferite. Aici SR este obligatoriu pentru toţi elevii, aceştia putand insă opta pentru un curs de Etică.
Prezenţa orei de Religie in cadrul şcolilor din Cehia este limitată şi de numărul mic de profesori disponibili, precum şi de slaba pregătire profesională a acestora.
Cerinţele legale pentru orice profesor de Religie prevăd absolvirea de studii teologice la nivel universitar. În practică, insă, cei mai mulţi dintre profesori sunt absolvenţi ai altor facultăţi (sau doar ai unei şcoli secundare) şi ai unui scurt curs de Catehetică (un an). Foarte rar se întâmplă ca un profesor de Religie să aibă o catedră întreagă la o singură şcoală. Mult mai des, acesta trebuie să se împartă între mai multe şcoli sau să predea Religia în plus faţă de obiectul ce constituie prima sa specializare. Numirea profesorilor se face de către culte, iar salarizarea este în sarcina şcolilor. Sumele oferite sunt, însă, inferioare salariilor profesorilor pentru celelalte discipline, în pofida eforturilor cultelor de a le suplimenta. În consecinţă, perspectiva predării Religiei nu este foarte atrăgătoare pentru tinerii absolvenţi ai Facultăţilor de Teologie.
Va urma: Studierea religiei în școlile publice din Cipru (6)
Click aici pentru a vedea harta mărită cu situația studierii religiei în Uniunea Europeană
Click aici pentru a descărca în format *pdf cercetarea despre studierea religiei în școlile publice din Uniunea Europeană