religie

Franța: După peste un secol de la scoaterea religiei din școli, se dezbate reintroducerea ei. Între timp, atentatele Islamului fundamentalist se înmulțesc / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (10)

de Redacția Stiripentruviata.ro

Deoarece în spațiul media și politic din România a fost reluată ideea scoaterii educației religioase din programa școlară, mai ales în contextul în care Ministerul Educației și Cercetării anunță tăieri de discipline, publicăm în serial un studiu edificator cu privire la practica educației religioase în țările Uniunii Europene. Practic, lucrarea demonstrează că în întreaga Europă studiul religiei este prezent în școlile publice finanțate de stat.


Separația completă dintre Stat și Biserică, prevăzută în articolul 1 din Constituție și reglementată mai detaliat într-o lege adoptată în anul 1905, influențează în mod decisiv forma Studiul Religiei (SR) în cadrul sistemului de învățământ public francez.

După o perioadă în care Biserica a deținut controlul deplin asupra tuturor școlilor primare franceze, în martie 1882, o nouă lege prevedea înlocuirea “educației morale și religioase” cu “educația morală și civică” și eliminarea oricărei referiri la Dumnezeu în cadrul cursurilor. Aceeași lege stabilea, în același timp, și o zi liberă în timpul săptămânii, zi în care elevii să poată lua parte la orele de educație religioasă organizate de către Biserică.

Așa se face că, până astăzi, elevii francezi merg la școală de luni până sâmbătă, cu excepția zilei de miercuri, când cei ce doresc pot lua parte la cursurile organizate de către cultele religioase, în afara școlii. Curriculumul școlar a rămas, însă, pentru multă vreme, închis oricărei referiri la vreo credință religioasă.

Însărcinată? Suntem alături de tine. Sună acum la 0800.070.013

La sfârșitul anilor 1980, a fost declanșată o dezbatere națională în jurul reintroducerii în cadrul programelor școlare a unor noțiuni elementare de SR, considerate a fi indispensabile înțelegerii de către elevii francezi a moștenirii culturale naționale.

Apoi, înmulțirea, la începutul deceniului trecut, a atentatelor teroriste având la bază extremismul religios, a readus în discuție contribuția pozitivă pe care SR ar putea-o avea în consolidarea valorilor fundamentale și a ordinii sociale.

Multe voci au exprimat, în acest context, convingerea că la baza fundamentalismului stă ignoranța și înțelegerea greșită a unor tradiții religioase, acesta fiind încă un argument pentru reconsiderarea poziției față de interzicerea SR in școlile publice.

Ca urmare a tuturor acestor dezbateri, deși nu s-a ajuns la introducerea unei discipline dedicate integral SR, din ce in ce mai multe elemente ce ar ține de o astfel de disciplină sunt integrate in programele analitice ale altor discipline, precum Istoria, Literatura, Artele etc.

Situația diferă puțin în școlile confesionale romano-catolice, unde SR poate fi introdus, dar numai cu statut opțional, în condițiile în care nici elevii și nici profesorii acestor școli nu sunt neapărat romano-catolici, iar mare parte din finanțare vine tot de la Stat.

Diferența este încă și mai mare în școlile din zona Alsace-Moselle (estul țării). Atunci când s-a dat legea care prevedea scoaterea SR din școlile din Franța, această regiune se afla sub ocupație germană, făcând deci imposibilă aplicarea legii menționate. În consecință, SR funcționează și astăzi după regimul Concordatului semnat în 1801 de Napoleon Bonaparte, care n-a fost abrogat nici de anexarea germană din 1870, nici de întoarcerea celor trei departamente la Franța, în 1919.

În această regiune, SR este în continuare obligatoriu pentru elevii din toate tipurile de școli, în ciclul primar și secundar. În organizarea SR, Statul cooperează cu Biserica Catolică, cea Protestantă și cultul Mozaic, care își alcătuiesc fiecare propriile programe analitice. Elevii pot solicita scutirea de la SR, caz în care sunt obligați să participe la un curs de Educație Civică și Morală.


Va urma: Studierea religiei în școlile publice din Germania (10)


Click aici pentru a vedea harta mărită cu situația studierii religiei în Uniunea Europeană

Click aici pentru a descărca în format *pdf cercetarea despre studierea religiei în școlile publice din Uniunea Europeană


VIDEO / STUDIU. Religie și demografie: 1949-2019

Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (1) – Introducere; Studiul Religiei în Europa – expresie a unității în diversitate

Studierea Religiei în Austria / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (2)

Studierea Religiei în Belgia / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (3)

Studierea Religiei în Bulgaria / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (4)

Studierea Religiei în Cehia / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (5)

Studierea Religiei în Cipru / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (6)

Studierea Religiei în Danemarca / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (7)

Studierea Religiei în Estonia / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (8)

Studierea Religiei în Finlanda / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (9)



Ai o opinie despre un subiect de actualitate? Scrie-ne la

stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Invităm cititorii să își exprime opiniile pe subiectele de actualitate scriindu-ne la adresa stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole relaționate

Back to top button