Studierea Religiei în Bulgaria / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (4)
de Redacția Stiripentruviata.ro
Deoarece în spațiul media și politic din România a fost reluată ideea scoaterii educației religioase din programa școlară, mai ales în contextul în care Ministerul Educației și Cercetării anunță tăieri de discipline, publicăm în serial un studiu edificator cu privire la practica educației religioase în țările Uniunii Europene. Practic, lucrarea demonstrează că în întreaga Europă studiul religiei este prezent în școlile publice finanțate de stat.
Din secțiunea dedicată Bulgariei în studiu (mai jos), se pot trage niște concluzii. Comparând statutul studiului religiei în țările cu tradiție democratică și statutul acestei discipline în țări foste comuniste precum Bulgaria și Cehia, marcate de propaganda ateistă, vom vedea că (în mod doar aparent paradoxal) în Occidentul adesea perceput ca „progresist” și „modern”, instituțiile sunt mai deschise față de studiul religiei în școlile publice. Mai mult decât atât, țările democratice și nemarcate de propagandă ateist-comunistă (Austria Belgia – click pe linkurile de la finalul articolului) au religia chiar în trunchiul comun de discipline, nu ca opțional.
Istoria recentă a prezenţei Studiului Religiei (SR) în şcolile bulgare stă sub semnul celor peste 50 de ani de propagandă anti-religioasă a regimului dictatorial comunist instalat în 1946. Chiar după schimbările politice din 1989, a mai fost nevoie de aproape un deceniu pentru reintroducerea SR in programa şcolară.
În 1997, au fost introduse ore de Religie pentru ciclul primar (7-11 ani), iar în anul următor acestea au fost extinse şi la clasele secundare (12-16 ani). Abia în 2003, SR a revenit şi în gimnazii (17-21 ani), printr-o decizie a Ministrului Educaţiei.
În prezent, Religia este obiect opţional şi se predă câte o oră pe săptămână, însă există o slabă participare la acest curs. Programa este axată pe cunoaşterea învăţăturii Bisericii Ortodoxe, existand însă şi capitole asupra celorlalte confesiuni creştine, precum şi a credinţelor necreştine. Un loc aparte îl ocupă religia musulmană, dat fiind că aproximativ 12% din populaţia ţării aderă la această credinţă.
Profesorii de Religie sunt absolvenţi ai celor patru Facultăţi de Teologie din ţară, unde urmează şi cursuri de pedagogie. La clasele primare, ora de Religie poate fi predată şi de către profesorii de Istorie, Limba Bulgară ori Filosofie, care au urmat un curs de specializare organizat in cadrul aceloraşi Facultăţi de Teologie. În condiţiile în care numărul de profesori calificaţi este iîcă inferior necesităţilor, preoţii pot, de asemenea, să predea Religia în şcoli.
În anul 2008 a început o amplă dezbatere asupra posibilităţii introducerii Religiei în trunchiul comun pentru învăţământul primar şi secundar. Ministerul Educaţiei s-a pronunţat în favoarea unei abordări non-confesionale, care să ofere elevilor informaţii despre istoria religiilor lumii şi principalele valori promovate de acestea. De cealaltă parte, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare, precum şi minoritatea musulmană au optat pentru o abordare confesională, care să ofere fiecărui cult recunoscut de către Statul bulgar posibilitatea elaborării propriei programe analitice.
Va urma: Studierea religiei în școlile publice din Cehia (5)
Click aici pentru a vedea harta mărită cu situația studierii religiei în Uniunea Europeană
Click aici pentru a descărca în format *pdf cercetarea despre studierea religiei în școlile publice din Uniunea Europeană