Știți ce li se va transmite copiilor prin educația sexuală devenită recent obligatorie în România?
de Iuliana Pîrvu, Facebook
Camera Deputaților a adoptat zilele trecute, sub paravanul agitației mediatice provocată de epidemia de Codvid-19, un proiect de lege care prevede obligativitatea organizării în unitățile de învățământ a unor programe de educație sexuală.
Potrivit acestei propuneri legislative, orice instituție publică sau privată, din domeniul educației, este obligată să deruleze programe de educație sexuală pentru copii, întrucât se consideră că adoptarea unor astfel de măsuri ar putea preveni contactarea bolilor cu transmitere sexuală și ar contribui la stoparea fenomenului de maternitate la vârste mici.
Fenomentul maternității la vârsta adolescenței este pus pe seama lipsei educației sexuale și a nefolosirii metodelor contraceptive, însă există studii care arată că în anumite zone din Marea Britanie, unde au fost reduse fondurile pentru programe de educație sexuală axate pe metode contraceptive, rata sarcinilor la adolescente a scăzut cu 42.6%. În plus, s-a constatat că numărul mare de sarcini la adolescente este cauzat de factori precum: abandonul școlar, consumul de alcool, plecarea părinților în străinătate, deci nu lipsa educației sexuale este sursa acelor două probleme de mai sus. În aceste condiții, propunerea legislativă a deputaților români este contestabilă.
https://www.sciencedirect.com/…/a…/abs/pii/S0167629617304551
În primul rând, la o analiză aprofundată a modificărilor și completărilor aduse Legii 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, putem observa lipsa de precizie în ceea ce privește modalitatea de desfășurare a orelor de educație sexuală pentru copii, ce se cer a fi derulate în unitățile de învățământ. Deducem că aceste ore de educație sexuală pot include orice. Prin urmare, înainte de a introduce studiul sexualității în școală este necesară o corectă informare în această direcție. Ce li se va transmite copiilor de fapt?
Spre exemplu, în Canada, la orele de Sănătate și Educație Fizică, elevii de clasa a VI-a (vârsta de 11 ani) sunt încurajați să se masturbeze: ,,Explorarea corpului cu atingere sau masturbare este ceva ce mulți oameni fac și consideră plăcut”. La clasa a VII-a li se spune copiilor că ,,sănătatea sexuală” include ,,înțelegerea a ceea ce îți oferă plăcere”, însă trebuie avut în vedere că ceea ce îți produce plăcere poate să îți facă rău ție sau celor din jur. În clasa a VIII-a sunt învățați să își facă un ,,plan personal” pentru acvtivitatea lor sexuală.
O astfel de abordare poate conduce la o percepere falsă a ideii de sexualitate de către copii, care o pot privi ca pe un simplu mijloc de atingere a plăcerii. Lipsită de valori etice și tratată separat și tehnic, sexualitatea va avea consecințe nedorite, pornind de la sporirea interesului pentru pornografia online la creșterea avorturilor și a numărului de infecții cu transmitere sexuală.
Părinții ar trebui să cunoască oferta educațională, finalitățile urmărite, precum și metodele și strategiile didactice utilizate în transmiterea noțiunilor de educație sexuală, să participe la astfel de ore și să acționeze în condițiile în care ceea ce li se transmite copiilor nu este firesc.
La fel ca și în cazul orei de religie, părinții au dreptul de a cere să existe un acord prealabil în ceea ce privește participarea propriilor copii la aceste programe de educație sau retragerea lor de la aceste ore, dacă este necesar.
Responsabilitatea de a acționa nu aparține doar părinților! Fiecare dintre noi trebuie să fie preocupat de ceea ce învață generațiile actuale, care sunt PREZENTUL și VIITORUL. E nevoie să acționăm atunci când astfel de propuneri legislative nu sunt ziditoare pentru mintea și sufletul copiilor.