Mama unei eleve cu cerințe educaționale speciale (CES) a făcut manuale simplificate și le oferă gratuit. Scrisoarea ei către Ministrul Educației
de Redacția Stiripentruviata.ro
Alina Voinea, mama unei eleve cu cerințe educaționale speciale (CES) a făcut manuale simplificate pentru acești copii și le oferă gratuit pe site-ul cereunmanual.ro. În încercarea de a-și ajuta fiica, Alina Voinea a făcut rezumate din manualele existente, le-a sistematizat și simplificat, reușind să o ajute pe fiica ei. După ce Ministrul Educației, Monica Anisie, a cerut propuneri care să contribuie la calitatea manualelor, ea a publicat pe același site și o scrisoare deschisă către ministru, în care îi atrage atenția că nu există manuale adaptate pentru elevii cu CES, iar cele clasice nu sunt potrivite pentru ei. Redăm integral scrisoarea deschisă a acestei mame către Ministrul Educației.
Doamnă Ministru,
Sunt mama unei fetițe cu cerințe educaționale speciale (CES). Fetița mea are aproape 13 ani și este integrată în învățământul de masă, în clasa a V-a. Împotriva interesului superior al copilului, fetița mea a fost obligată să repete clasa a patra, măsură care a îndepărtat-o de colegii de aceeași vârstă prin integrarea într-un nou colectiv, și care i-a afectat profund încrederea în sine. Fetița mea nu a fost lăsată repetentă din cauză că nu ar putea să învețe sau din rea voință din partea personalului școlar, ci din cauză că, în lipsa resurselor educaționale adaptate, nu a putut învăța suficient și structurat pentru a putea primi note de trecere.
De disperare, eu, mama ei, la începutul celei de-a doua clase a IV-a, am încetat să încerc să folosesc manualele primite la școală și am început să-i fac manuale. Am adaptat conținuturile, le-am simplificat și am obținut rezultate.
Aceste manuale au ajutat copilul să învețe suficient pentru a trece la gimnaziu, cu prețul nopților mele nedormite și efortului ei extraordinar, în ore grele și târzii de lucru acasă.
Copiii cu CES vor și pot să învețe!
Și pentru că metoda pe care am aplicat-o în cazul ei a funcționat, am decis să unesc și să completez, pentru fiecare materie, toate fișele lucrate pentru copilul meu și să le ofer în mod gratuit, în format PDF, tuturor celor care au nevoie de astfel de manuale.
Adică, tuturor părinților de copii cu dizabilitate cognitivă, profesorilor de sprijin, învățătorilor și profesorilor care, în lipsa acestor materiale, au de luptat atât cu provocările date de dizabilitate, cât și cu lipsa totală a oricărui sprijin concret pentru învățare din partea statului.
În situații similare cu a noastră se află mii de copii cu cerințe educaționale speciale.
Legea prevede acces gratuit la manuale școlare pentru toți copiii
Doamnă Ministru, toți copiii trebuie să beneficieze, prin lege, de acces gratuit la manuale școlare. Toți copiii au acest acces, în afară de cei cu cerințe educaționale speciale, care nu pot folosi materialele existente, deoarece acestea nu sunt adaptate în niciun fel pentru a putea fi utilizate și de către acești copii. A oferi unui copil cu CES ca suport de studiu un manual din oferta curentă pentru a promova cursurile școlare este echivalent cu a invita o persoană cu dizabilități motorii, aflate în căruț cu rotile, să urce pe scări fără dispozitiv special de transport sau rampă pentru a ajunge la etaj.
Cu alte cuvinte, este inuman, ilegal și, din partea beneficiarului – copilul cu CES – imposibil de realizat.
Avem nevoie de manuale adaptate pentru copiii cu CES!
Un copil cu dizabilitate cognitivă integrat conform legii și drepturilor sale în școala de masă nu primește în realitate niciun fel de sprijin educațional concret, sub formă de materiale didactice adaptate, corelate cu manualele la care ceilalți copii au acces din abundență. Pentru copiii cu cerințe educaționale speciale există un „Plan de intervenție personalizat” și documente strategice sintetice pentru materiile de bază și se alocă un profesor de sprijin o singură oră pe săptămână. Un copil cu CES trebuie să promoveze clasa cu un supliment de doar 35 de ore de lucru asistat, în lipsa oricărui material didactic corelat cu conținuturile studiate la clasă de colegi!
Astfel, trebuie să fiți de acord că este urgent și imperios necesar ca și copiii cu CES să beneficieze de ceea ce copiii tipici beneficiază în prezent – suport de studiu tipărit sub formă de manuale sau secțiuni specifice în manuale, puse la dispoziție gratuit.
Aceste manuale ar trebui să poată fi folosite atât în mediul școlar de masă, cât și pentru copiii din școlile speciale sau pentru cei care învață la domiciliu în condițiile legii.
Soluția
Soluția este simplă, la îndemână și se poate realiza cu minim de resurse la reeditarea manualelor existente, care se vor tipări fără îndoială pentru anul școlar 2020-2021, și presupune doi pași:
1. simplificarea conținuturilor, dorită aproape unanim de către părinți, ceea ce nu necesită operarea de schimbări în programa școlară, ci doar revizuirea manualelor și eliminarea textelor care complică lecțiile. Acest pas ar elibera spațiu de tipar, oferind astfel un număr de pagini libere, care vor putea fi folosite pentru pasul 2:
2. adăugarea de conținut rezumativ simplificat în trepte, alcătuit după câteva reguli simple (pentru a acoperi cât mai multe nevoi), conform fiecărei lecții. Practic, fiecare lecție din manual ar avea astfel 3-4 niveluri de dificultate, astfel încât toți copiii dintr-o clasă să poată învăța după aceeași resursă educațională.
Regulile de simplificare pot include, fără a se rezuma la, următoarele:
- Redactarea de rezumate ale lecțiilor, care să fie scrise cu cuvinte simple, pe cât posibil din maxim trei silabe a câte două sunete fiecare, cu un maxim de 2-3 noțiuni noi pe lecție, care să faciliteze înțelegerea și reținerea informației – aceste rezumate pot fi plasate la începutul fiecărei lecții, ca o fișă sintetică a lecției, utilă tuturor copiilor, tipici sau atipici;
- Editarea grafică a textelor adaptate cu fonturi mari (20-24pt), cu corp aldin (de exemplu, Calibri bold), care să permită citirea și pentru copiii cu dificultăți de vedere și / sau dislexie;
- Marcarea silabelor în cazul cuvintelor care au silabe alcătuite din mai mult de două sunete și în cazul cuvintelor lungi, din mai mult de trei silabe, care să faciliteze decodarea cuvintelor;
- Simplificarea ilustrațiilor aferente noțiunilor predate, acolo unde este necesar, prin figurarea unui număr redus de detalii, ceea ce ar facilita vizualizarea, înțelegerea și reținerea informației esențiale;
- Plasarea, la începutul exercițiilor destinate fixării fiecărei lecții, de exerciții simplificate atât ca formulare a cerinței, cât și ca dificultate, cu rolul de a permite copiilor cu dificultăți de învățare să exerseze conform cu posibilitățile lor.
- Prevederea unor proiecte cu grad redus de dificultate, redactate conform cu regulile de simplificare, care să permită și copiilor cu cerințe educaționale speciale să ducă la îndeplinire astfel de însărcinări utile pentru obținerea notelor;
Exemple de adaptare:
Pentru exemplificarea celor de mai sus, vă rog să consultați cele două manuale și unitățile de învățare pe care le-am publicat până acum pe platforma cereunmanual.ro:
https://cereunmanual.ro/wp-content/uploads/2019/11/TIC-Dispozitive-periferice-Clasa-a-V-a.pdf
https://cereunmanual.ro/wp-content/uploads/2019/11/Puteri-Matematica-Clasa-a-V-a.pdf
Vă mulțumesc și vă stau la dispoziție cu orice detalii privind concretizarea acestor soluții.
Cu stimă,