prostitutie

Eradicarea prostituției? Nu, abolirea acesteia!

prost

„În ambalaje subversive, sistemul prostituției este un sistem extrem de conservator, o concesie la vechiul sistem, unde un bărbat dispune de o femeie, mai rar de un bărbat, privând-o de libertatea de a i se opune și de a spune nu”, spun semnatarii prezentului apel pentru abolirea exploatării sexuale printre care Sylviane Agacinski, Thalia Breton, Danielle Bousquet, Nicole Castioni, Claire Quidet și Coline Serreau.

Protestul împotriva aboliționiștilor prostituției este pe măsura mizei: „dreptul” secular pe care și-l aroga anumiți bărbați de a plăti o femeie sau un bărbat, când au chef de distracție.

Că acest pretins drept, așa-zis cel mai vechi din lume, determină un trafic de femei fără precedent și explozia unei „piețe” care abundă în proxeneți cu o putere tot mai mare, și care acum sunt promovați la rang de șefi de companii într-o parte a Europei, este fără importanță. La fel ca și atribuirea femeilor a statutului de veșnică „curvă” (cunoscută și sub denumirea de „material” sau „unealtă”) cu violențe, insulte, agresiuni, violuri, care sunt inseparabile, de asemenea nu impresionează pe nimeni.

A vrea să reduci această veche practică restructurând-o în locuri de muncă conectate la capitalismul liberal, ar fi o utopie; noi am dori să eradicăm prostituția. A lupta împotriva rasismului sau torturii este, de asemenea, o utopie. S-o eradicăm? Nu, s-o abolim! Sclavia nu a fost eradicată, ci a fost abolită. Niciun stat nu ar mai îndrazni să o justifice, să o organizeze sau să o lase să prospere. Aceeași alegere pentru prostituție ar fi un pas înainte pentru civilizație.

Ni se aduce ca argument libertatea! Libertatea, da, dar libertatea cui? „Eu plătesc și tu execuți.” În ambalaje subversive, sistemul prostituției este un sistem extrem de conservator, o concesie la vechiul sistem, unde un bărbat dispune de o femeie, mai rar de un bărbat, privând-o de libertatea de a i se opune și de a spune nu.

Acest cuvânt magic, libertate, fluturat de către apărătorii industriei sexului (și ale super-profiturilor sale) ar trebui să ne facă să tăcem. Dar este o neînțelegere: ceea ce combatem nu este libertinajul, ci exploatarea sexuală; nu viața privată, ci comerțul cu sex.

În ceea ce privește argumentul clandestinității, repetat la nesfârșit, nu mai este pertinent. În țările care au pretins că au „legalizat” prostituția – în realitate proxenetismul – aceasta a devenit considerabilă. În Germania și în Olanda, prostituatele care refuză să poarte eticheta de „producătoare de sex” și să plătească impozite sunt de fapt condamnate clandestinității și, drept urmare, supuse urmăririi de către poliție. Ceea ce nu este cazul în Suedia, țară unde clienții sunt penalizați, prostituatele nefiind urmărite.

Aceasta inversare a răspunderii penale implementată în Suedia în 1999 are sens doar printr-o serie de măsuri concrete și nu este posibil fără ele: încetarea represiunii față de prostituate, punerea în aplicare a unui suport social real pentru ieșirea din sfera prostituției (nouă din zece cazuri sunt fără ieșire), lupta reală împotriva tuturor formelor de proxenetism, măsuri de prevenire și educație pentru o sexualitate proactivă și respectoasă față de celălalt, precum și politica egalității între femei și bărbați.

Interdicția de a cumpăra un act sexual nu face obiectul unui capriciu represiv, ci este o alegere politică dictată de legile internaționale care evidențiază „cererea” ca fiind un factor important în traficul de ființe umane: Protocolul de la Palermo privind prevenirea, reprimarea și pedepsirea traficului de persoane, în special femei și copii, Convenția Consiliului Europei privind lupta împotriva traficului de ființe umane, numit și „de la Varșovia” (2005), toate acestea făcând apel la măsuri legislative, administrative, educative, sociale, culturale sau de alt tip, „în scopul de a descuraja cererea”.

Nu este vorba de a băga bărbații în închisoare – din ce în ce mai mult bărbați fiind de partea noastră în lupta pentru abolirea prostitutiei – ci de a impune un nou mod de a trăi în societate. La fel cum nu e bine să furi, nu e bine să cumperi nici corpul altuia. În Suedia, băieții cresc cu ideea că fetele nu sunt obiecte pentru defulare; că sexualitatea este o chestiune ce implică dorința comună, dincolo de orice constrângere economică.

Noi susținem un proiect pentru societate, o Europă a drepturilor omului, și nu o Europă a profitului și a comerțului. Dar, de asemenea, este timpul ca ideea de libertate sexuală să fie declinată și la feminin. Să fim clari: o societate fără prostituție nu ar reduce cu nimic libertatea individuală în materie de sexualitate, fie ea heterosexuală sau homosexuală. Dimpotrivă, încetând de a fi impus prin bani, precum și prin violență, actul sexual ar fi o expresie a sexualității libere. Este ceea ce într-un mod magnific a înțeles curajosul nostru ministru, Najat Vallaud-Belkacem, angajându-se clar în favoarea abolirii.

Semnatarii:

Sylviane Agacinsky, filozof ; Claudine Blasco, Attac; Danielle Bousquet, fostă deputată, președinta Adunării femeilor; Thalia Breton; Castioni Nicole politician franco-elvețian, fostă prostituată; Sandrine Goldschmidt , Patric Jean, realizator; Claudine Legardinier, jurnalistă; Malka Marcovich, Coaliția împotriva traficului de Femei; Anny Poursinoff, o fostă deputata EELV; Claire Quidet, purtătorul de cuvânt al Mișcării din Nid, Frédéric Robert, membru fondator al rețelei Zero Macho, Maurice Ronai, cercetător; Laurence Rossignol, senator, vice-președinte al regiunii Picardie; Romain Sabathier, militant feminist; Coline Serreau cineast.

Sursă: Mediapart.fr

Traducere: Andreea Ceauș


Invităm cititorii să își exprime opiniile pe subiectele de actualitate scriindu-ne la adresa stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Taguri

Articole relaționate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *