Congresul tinerilor pro-viață „Pași spre viitor” 2022: Nașterea de copii ca unitate între generații. Argumente pentru o reală egalitate de șanse a femeilor
de Redacția Stiripentruviata.ro
Congresul tinerilor pro-viață „Pași spre viitor” 2022 s-a desfășurat marți, 22 martie 2022, pe platforma Zoom și a fost transmis în direct pe Facebook. Tinerii au vorbit despre cum se poate construi o cultură a vieții. Ei au concluzionat că aceasta se construiește prin continuitate, care este unitatea între generații. Iar primul pas este să ne asumăm viața și să-i ajutăm și pe alții să o facă. Dacă ne pasă de cei de mâine, le vom oferi cel mai prețios dar, viața, a transmis o participantă. De asemenea, tinerii și-au prezentat argumentele pentru o reală egalitate de șanse a femeilor.
Alexandra Nadane, președinta România pentru viață, a vorbit despre „Cultură și legislație” – mai precis, despre cultura vieții și legislația pro-avort.
„Începând din 1958, s-au făcut aproape 23 de milioane de avorturi – iar acestea sunt doar cifrele oficiale, care nu includ avorturile chirurgicale din clinicile private, avorturile medicamentoase și pe cele făcute de româncele din diaspora”, a spus tânăra.
„După atâtea decenii, vedem că problema avortului se pune cu ușurință foarte mare”, a continuat ea, arătând că femeile simt adesea presiunea socială de a alege avortul. Ea se manifestă atât în cabinetul ginecologului, cât și în propria familie.
„Această cultură a avortului nu se va schimba schimbând legislația”, a concluzionat Alexandra Nadane. „Nu legea este importantă, ci inima oamenilor. Cultura avortului se poate schimba doar printr-o schimbare a inimilor.”
Valentina Doliș, președinta Studenți pentru viață București, a spus că este pro-viață datorită mărturiei oferite de persoana care i-a insuflat valorile creștine: bunica ei. Aceasta era însărcinată cu al cincilea copil și a fost supusă presiunii sociale de a avorta.
Femeile din jur îi spuneau constant că are destui copii și că trebuie să pună capăt vieții celui de al cincilea, încă nenăscut. Dar bunicii avuseseră un jurământ la căsătorie: să aducă pe lume toți copii, iar bunicul îi ceruse bunicii ca, dacă vreodată divorțează, să-i lase lui copiii.
Cu gândul de a pierde sarcina, bunica nu s-a protejat și a făcut treburi grele în gospodărie. Chiar a crezut la un moment dat că a pierdut copilul. Până la urmă, însă, sarcina și-a continuat cursul și a născut un copil sănătos, fapt pe care l-a pus pe seama lucrării Maicii Domnului.
Regretul că a încercat măcar să facă aceasta o urmărește totuși și azi, când este în vârstă, și a determinat-o să-și spună mărturia celor din jur.
„Dacă vreodată vom vedea o femeie care poartă un prunc în pântece, să ne amintim că cei doi sunt două lumini care strălucesc pentru ele însele și pentru cei din jur și să ne amintim că ele pot să aducă multă bucurie în sufletele celor dragi”, a spus Valentina Doliș.
„Să fim și noi lumina oamenilor din jurul nostru”, a mai îndemnat tânăra – în sensul că cei din jur au nevoie să le amintim că ei înșiși sunt lumină, pot face tot ce-și propun, iar noi suntem acolo ca să-i sprijinim, moral și concret.”
Emilia Ciobanu, președinte Studenți pentru viață Iași, a vorbit despre importanța păstrării legăturii dintre generații: de ce este important să nu cultivăm ceea ce se numește „generation gap”. „Efortul generațiilor anterioare este degeaba dacă nu este continuat de generațiile viitoare”, a spus ea.
Numai astfel putem construi comunități și instituții care să dureze și, practic, numai astfel asigurăm progresul, pentru că generațiile noi învață de la cei de dinainte și duc la alt nivel învățarea primită și roadele ei: „Astfel, generațiile viitoare pot pleca cu un pas înainte față de cei dinaintea lor.
Ea dat drept exemplu activitățile pro-viață desfășurate de studenți pentru viață cu liceenii pro-viață, care vor ajunge studenți și vor continua transmiterea mesajului și sprijinului pro-viață în mediul universitar. „Ei vor continua ceea ce noi am început.”
Conștiința unității dintre generații este importantă, „pentru că în acest fel nu trăim numai pentru noi, nu trăim doar cu ideea că este important să ne fie doar nouă bine, să ducem o viață cât mai decentă pe acest pământ și atât”.
„Dacă ne pasă de generațiile viitoare, putem să oferim ceva foarte prețios: viața. Și putem încuraja generația viitoare să ofere și altora bucuria de a trăi pe această planetă și chiar noi putem oferi viață altora. Conștiința acestei unități dintre generații este foarte importantă pentru trăirea armonioasă într-o societate”, a mai spus Emilia Ciobanu.
„Unitatea dintre generații nu este decât o continuitate, o continuare a drumului spre același scop comun”, a mai spus tânăra. Ea a oferit exemplul Serbării de la Putna din 1871: „Idealul lui Eminescu și Slavici a fost transmis generațiilor următoare, care au reușit să aducă acel ideal la o formă concretă: Marea Unire din 1918.”
Tot astfel, doar unitatea dintre generații poate crea o generație majoritar pro-viață, în care numărul oamenilor născuți îl depășește pe cel al oamenilor care se sting din această lume, a mai subliniat ea.
Iulian Tomeac, președinte ASCOR Iași, a vorbit despre „credință ca izvor al faptelor vieții”. Faptele, credința și viața sunt legate între ele, a spus tânărul teolog.
„De multe ori am auzit din Biblie: Credința fără fapte moartă este. Și cred că și faptele fără credință sunt moarte, adică faptele trebuie să fie vii, să aibă în spate această profunzime a credinței. Dacă faptele nu au credința că Dumnezeu ne ajută în fiecare lucru, vom împlini acel cuvânt care spune că drumul spre iad e pavat cu intenții bune”, a afirmat Iulian Tomeac.
„Omul nu are viață de la sine. Când ne naștem nu suntem întrebați dacă ne dorim viața aceasta sau nu, ci viața ne ester dăruită. Și, dacă este dăruită, ne dăm seama că aceasta nu ne aparține nouă, ci cumva noi aparținem vieții.”
El a atras atenția că este nevoie să ne însușim viața conform propriei noastre firi: „dacă suntem bărbați să fim bărbați; dacă suntem femei, să fim femei. Cumva, fiecare are vocația lui. Din însușirea acestui dar al vieții decurge cumva și responsabilitatea, dar și dăruirea de sine. Noi ne dăruim, iar în măsura în care ne dăruim primim și răsplată”.
Faptele noastre bune sunt lucrul acela inalienabil, pe care îl purtăm totdeauna cu noi, a mai spus tânărul teolog.
Adelina Militaru, voluntar la România pentru viață, a vorbit despre curajul de a fi pro-viață: acesta se dobândește prin bucuria rezultatelor, a spus ea. Iar aceste mici rezultate, însumate, sunt cele care construiesc o cultură pro-viață: de la cântece pro-viață la scrierea unor articole și susținerea unor conferințe pro-viață, până la organizarea Marșului pentru viață.
„La Caravana sprijin pentru femei însărcinate și mame, am realizat cânt de important este să ne facem faptele pro-viață auzite, pentru că sunt mame care nici nu știu că pot primi sprijin și atunci aleg avortul. Nepăsarea și tăcerea contribuie la răspândirea răului prin simplul fapt că nu îl combatem”, a mai avertizat ea.
Costin Țoța, absolvent al Facultății de Drept din cadrul Universității din București, a avut o intervenție intitulată „Cum argumentezi (pro viață)când epuizezi toate argumentele?”
El a expus argumente din biologie, filosofia dreptului, studii sociologice și psihologice care arată că avortul este dăunător și apare din cauza unor lipsuri, nu pentru niște opțiuni morale valide.
„Alegerile simple costă scump”, a spus tânărul. „Până la urmă, suntem încurajați să căutăm confortul în tot ce facem. Până la urmă, asta e și una dintre bazele pe care e construită societatea de consum. Când vine vorba despre o astfel de decizie, trebuie să ne îndepărtăm de zona aceasta.”
Nu mai putem păstra discuția în zona de ce este confortabil sau nu, a adăugat el. „Este vorba despre viitorul altei persoane.
„Oricare ar fi retorica pro-avort, ceea ce este evident că, în absența acestei intervenții (avort), se va naște un om cândva, care va avea deplinătatea drepturilor civile. Și atunci deja devine cumva irelevant dacă mai discutăm că e produs de concepție, că e bebeluș. Chiar și mergând pe logica argumentului lor (că la concepție nu este om deplin), se poate demonta ușor întreaga acțiune printr-o întrebare simplă: în absența acestei proceduri se va forma o viață? Dacă răspunsul este da, putem concluziona fără să greșim că noi suntem elementul care întrerupe acea viață.”
„Rezumând, putem construi pledoarii foarte valide și puternice pro-viață și limitându-ne la cadrul legal, și gândindu-ne la implicații sociale, și gândindu-ne la psihologia și perspectiva personală a femeii care se află în poziția de a face sau nu avort, și vorbind despre pierderile imense pe care le suferim ca societate când acest fenomen devine de masă.”
Oare câte minți geniale, câte fenomene sociale s-ar fi produs grație unor oameni providențiali, dar nu s-au mai întâmplat pentru simplul fapt că acei oameni providențiali nu au mai avut șansa să se nască, deși fuseseră deja concepuți. Adică nu vorbim despre o totală virtualitate sau închipuire a minții noastre.”
„Practic, ideea centrală este că a intervenit o procedură umană care a întrerupt o viață. Și acea viață ar fi putut face schimbarea de care avem nevoie. Ar fi făcut bine în acel climat mic al familiei respective și, de ce nu, în multe cazuri, poate și în climatul mai mare al societății.”
Teofil Slevaș de la Asociația Emanoil din județul Alba a echivalat atitudinea pro-viață cu o atitudine „pro-Hristos”.
„Zilele acestea m-am lovit de foarte multe bariere când am încercat să susținem punctul nostru de vedere și ceea ce înseamnă să fii pro-viață. Este un paradox. A fi în viață este pro în sine și cu atât mai ciudat mi se pare că trebuie să și argumentezi de ce ești pro-viață”, a spus el.
„Am observat că natura argumentelor vine în special din vest, din America. Dar mentalitatea din România este foarte diferită de cea din America, unde oamenii l-au eliminat mai mult pe Dumnezeu din viața lor și atunci încearcă să argumenteze cât mai rațional”, a adăugat tânărul.
Ca student la Psihologie, el a opinat că argumentația împotriva vieții vădește anumite traume și o lipsă de încredere în propriile abilități. „Am observat că o neîncredere de sine mare produce un discurs foarte violent și duce spre manipulare.”
În schimb, spune Teofil Slevaș,, „oamenii care au încredere în sine destul de dezvoltată nu pot fi manipulați. Când ai o încredere puternică în tine, nu ți-e teamă să intri în dezbatere cu ceilalți și natura argumentelor tale nu se focusează doar pe perspectiva ta, ci și pe a celorlalți, pentru că nu ți-e frică să nu-ți schimbi părerea doar pentru simplul fapt că discuți cu oameni care au o părere contrară ție. E nevoie să-i înțelegem pe ceilalți, inclusiv pe cei pro-avort.”
„Orice metodă ai aborda atunci când discuți despre chestiunea pro-viață, trebuie să ajungi la Dumnezeu. Și, în momentul în care ajungi la Dumnezeu, rămâi fără argumente. Până la urmă, ceea ce ne ține pe noi pro-viață este că știm că asta place lui Dumnezeu și că ceea ce vrem este să facem voi lui Dumnezeu. Și, făcând voia lui Dumnezeu, ne mântuim. De asta cred că nu putem câștiga niciodată o bătălie argumentativă”, a mai observat tânărul.
Anita Radics, Președinta ATOR Banatul de Munte: „Efortul organizațional de la management la dragoste de aproapele”
În Episcopia Caransebeșului a u avut loc 31 de activități dedicate Lunii pentru viață 2022, realizate cu sprijinul unor tineri și chiar adolescenți din întregul Banat de Munte, a spus ea. A fost important că au fost validați tinerii, în ciuda vârstei lor fragede.
Experiența Taberelor din inima satului (TDIS) a fost esențială în crearea de comunități pro-viață în toată eparhia, a explicat ea. „Proiectele noastre se desfășoară cu o mână de adult și cu zeci de mâini de tineri”, a spus Anita Radics.
Acești tineri, obișnuiți din tabere să lucreze în echipă, au organizat în Banatul de Munte ateliere de educație pro-viață cu cei de vârsta lor.
Calum Miller, absolvent al Facultății de Medicină a Universității Oxford, a vorbit despre modul în care avortul afectează egalitatea în drepturi a femeilor: „Mulți spun că avortul este necesar pentru ca femeile să se bucure de oportunități egale. Vrea să sugerez că exact opusul se întâmplă.”
El a prezentat câteva dovezi despre impactul avortului asupra drepturilor femeii în ultimele decenii. El l-a citat pe Martin Luther King Jr, care spunea că o nedreptate adusă cuiva este o nedreptate adusă tuturor.
„Când cuiva i se face o nedreptate, consecința este că toți suferă. Ca oameni, nu suntem creați să trăim individual, în despărțire de ceilalți. Suntem creați să trăim în familie și comunitate. Dreptatea înseamnă atât drepturi egale pentru toți, cât și o restaurare a relațiilor întrerupte”, a spus el. „Avem nevoie de o soluție care să trateze în mod egal valoarea fiecărei vieți și care să repare relația mamă-copil.”
„Avortul nu este doar o decizie a femeii, ci și un eșec al societății de o sprijini. A fi pro-viață înseamnă să spui că femeile merită mai mult decât avortul.”
Tânărul medica a făcut o listă cu șapte moduri în care avortul afectează egalitatea de șanse a femeii.
1 avortul selectiv în funcție de sex – în multe țări fetițele din pântecele mamelor sunt ucise doar pentru că sunt fete – se estimează ca, 1,7 milioane de fetițe mor anual prin avort.
„Avortul este una dintre cele mai puternice instrumente pe care misoginismul le are la îndemână pentru a elimina vizibilitatea femeilor. În mod inevitabile, aceasta nu rămâne fără consecințe. Există regiuni în care se nasc atât de puține fetițe, încât disparitatea dintre bărbați și femei este enormă. Rezultatul este o creșterea a traficului de persoane în scopul exploatării sexuale, pentru ca femeile să fie duse dintr-o regiune în alta.”
2 avortul încurajează traficul de persoane, este parte centrală a industriei exploatării sexuale, pentru că femeile traficate în scopul exploatării sexuale sunt forțate să facă avort când rămân însărcinate.
„Un studiu făcut pe victimele traficului de persoane în SUA a descoperit că clinicile de avort Planned Parenthood erau locurile cele mai vizitate de către aceste victime. Erau forțate să facă avorturi pe care nu și le dorea, pentru că o femeie gravidă sau cu copil mic este mult mai greu de traficat sau de utilizat ca sclavă. Astfel că avortul este pilonul central al traficului de persoane.”
3 Avorturile forțate au devenit un fenomen obișnuit. „Studii din întreaga lume arată că până la un sfert din avorturi sunt forțate, impuse femeii de către alții. Un studiu britanic publicat în urmă cu doar câteva săptămâni sugerează că situația se înrăutățește prin vânzarea prin poștă a pilulei pentru avort medicamentos, care se face fără verificarea actului de identitate al femeii. La ora actuală, în Marea Britanie, femeia nu trebuie văzută personal de un medic pentru a primi pilula pentru avort.”
„Aceasta face ca traficanții să poată cumpăra ușor aceste pastile și să le forțeze pe femeile traficate și rămase însărcinate să le ia.”
4 Avortul dăunează sănătății mentale a femeilor. „Deși se pretinde că avortul se face pentru a proteja sănătatea mentală a femeii, nu există studii care să ateste această afirmație. La concluzia că avortul nu ajută în acest sens au ajuns și psihiatrii pro-viață, și cei pro-avort. De fapt, cele mai bune dovezi, oferite de unul dintre cei mai buni psihologi pro-avort, arată că avortul mai mult dăunează decât să contribuie la sănătatea psihică a femeii. S-a descoperit o legătură clară între avort și incidența suicidului, a tulburărilor de anxietate, a abuzului de alcool în rândul femeilor. Un studiu din Finlanda a arătat că femeile post-abortive prezintă un risc de suicid de două ori mai mare decât cele care își nasc copiii.”
5 Avortul crește riscul de naștere prematură la sarcinile ulterioare. Iar nașterea prematură este principala cauză de mortalitate infantilă la copiii cu vârste de până în cinci ani. „Astfel, avortul creează dificultăți majore pentru copiii ulteriori și pentru familie.”
6 Avortul conduce la destrămarea familiei. „Un studiu făcut de un câștigător al premiului Nobel în domeniul economiei a spus că avortul crește incidența destrămării familiilor. Destrămarea familiei afectează în mod disproporționat femeia dintr-un motiv foarte simplu: femeia însărcinată rămâne să facă față singură consecințelor unei sarcini nedorite sau neplanificate.”
„În trecut avortul nu era legal. Dacă o femeie rămânea gravidă înainte de căsătorie, rezultatul era nașterea unui copil. Bărbatul era astfel obligat să-și asume responsabilitatea creșterii copilului și a sprijinirii femeii. Legalizarea avortului i-a permis bărbatului să-i spună femeii că este alegerea ei și să o abandoneze.”
„Deși unii spun că este corpul femeii și alegerea ei, în realitate este vorba despre o responsabilitate lăsată exclusiv în responsabilitatea femeii. Avortul le-a permis bărbaților să întrețină relații sexuale fără să-și asume nicio responsabilitate. Aceasta nu este valabil în cazul femeilor, pentru că ele sunt nevoite să se confrunte singure cu consecințele. De aceea, în SUA, s-a înregistrat o creștere uriașă a sărăciei, care afectează în special femeile.”
7 Avortul încurajează lipsa de asumare a bărbatului. „Același câștigător al Premiului Nobel pentru economie a constatat că lipsa de asumare a responsabilității față de femei este corelată și cu o creștere a infracționalității în rândul bărbaților. Iar femeile sunt adesea victimele bărbaților infractori. În consecință, femeile suferă disproporționat. Vorbim despre corelații făcute de un economist pro-avort, nu pro-viață.”
„Avortul afectează egalitatea de șanse a femeilor în toate cele șapte moduri expuse mai sus. Pare simplu de spus că avortul emancipează femeia, pentru că îi oferă o opțiune în plus. Dar această alegere cel mai adesea nu este alegerea ei. Cel mai adesea ea este rezultatul presiunilor din afara ei. Este doar o scuză ca bărbatul să abandoneze femeia, astfel că multe femei nu percep aceasta ca pe o eliberare sau emancipare. Pentru multe femei, avortul nu a făcut decât să le destrame familia, să le lase să se confrunte singure cu consecințele unei relații. Acestea devin cele mai sărace și marginalizate femei din societate, iar vocile lor sunt foarte rar auzite.”
„Vreau să vă încurajez pe voi – inclusiv bărbații – să fiți vocea acestor femei. Bărbatule, este și responsabilitatea ta să aperi drepturile femeilor și copiilor! Dacă cineva îți spune că ești bărbat și nu ai dreptul să vorbești despre aceasta, să știi că apărarea femeilor și copiilor este onorabilă și are nevoie de toate vocile și de tot sprijinul! Asta înseamnă egalitate de șanse.”
„Nu v-am dat sursele pentru toate statisticile citate. Ele se găsesc pe websiteul meu.”