Educație pro-familie: Scrisoare deschisă de la ProValori Media, publisherul Stiripentruviata.ro
Domnului Sorin Cîmpeanu
Ministrul Educației Naționale
Domnului Nicolae Bănicioiu
Ministrul Sănătății
17 iunie 2015
Domnilor Miniștri,
Acum câteva zile, citind o scrisoare deschisă adresată Ministrului Educației Naționale, nu ne-am putut reține un zâmbet. Semnatarii semnalau că un funcționar din minister trebuie demis, deoarece este membru în Asociația Părinți pentru Ora de Religie și agreează ideea că abstinența sexuală protejează tinerii de bolile cu transmitere sexuală și de sarcinile nedorite.
În orice epocă istorică, un om care împărtășea astfel de valori ar fi fost considerat de maximă încredere, mai ales într-o instituție care se ocupă de învățământul național. Numai că, în ziua de azi, se pare că aceste valori au devenit depășite și opresive, deoarece s-ar opune progresului social și ar fi lipsite de fundament științific. Cel puțin așa se înțelege din scrisoarea deschisă adresată Domnului Ministru Sorin Cîmpeanu în data de 12 iunie 2015, document care îl acuză pe consilierul acestuia de „fundamentalism religios” și „conflict de interese”.
Citește și Zeci de organizații pentru familie îl sprijină pe consilierul Ministrului Educației: „Obiectivele educative APOR sunt în consonanță cu cele ale ministerului”
Domnilor Miniștri,
În urma evenimentelor recente din România, când peste 90% din părinții români s-au pronunțat în favoarea educației religioase în școli (obiectivul principal al Asociației Părinți pentru Ora de Religie), nu putem să ne gândim decât că o astfel de persoană beneficiază practic de girul majorității și că este omul potrivit la locul potrivit.
De aceea, am fi lăsat să treacă acest incident nebăgat în seamă, precum și merită, dacă unele canale media nu ar fi aruncat cu noroi în respectivul consilier al Ministrului Educației Naționale, crezând probabil că așa pot susține cel mai bine punctul de vedere al semnatarilor – organizații al căror vârf de lance este o asociație ce promovează ateismul (opțiune religioasă împărtășită de aproximativ 0,2% din populația României, conform celor mai recente statistici INS).
Citește și Un bucureștean îi scrie Ministrului Educației despre educația sexuală
Domnilor Miniștri,
Noi, care ne-am născut în plin comunism, am mai auzit undeva discursul despre progres social și știință, despre trecutul opresiv și reacționarismul religios. Acest tip de discurs este astăzi reluat, în plină democrație, de organizații care nu consideră importantă apărarea vieții și a mediului predilect de apariție a acesteia, familia naturală.
Asociația ProValori Media, din partea căreia Vă scriu, este o asociație neconfesională, non-religioasă, care își propune să educe și să informeze publicul românesc despre valorile atacate astăzi constant de entități care adesea se întâmplă să se situeze pe pozițiile ateismului.
Din cercetările făcute și din interacțiunea cu societatea civilă românească, am observat că atitudinea religioasă este cea care ancorează profund, fundamentează și hrănește cel mai bine valorile vieții și familiei. Probabil că la asta se referă semnatarii scrisorii atunci când folosesc sintagma de „fundamentalism religios” referitoare la poziția asumată de consilierul din Ministerul Educației Naționale.
Ceea ce refuză să admită aceste organizații – puține și nereprezentative pentru societatea românească – este faptul că și ateismul este tot o atitudine religioasă și nici ea nu se bazează pe studii și dovezi științifice, ci pe un simplu act de credință – în acest caz, de fapt, de necredință.
Atacând religiozitatea în sine, astfel de organizații își arată și desconsiderarea pentru modul de viață al covârșitoarei majorități a românilor și, implicit, disprețul pentru aceștia.
Citește și Scrisoarea deschisă despre educația pentru familie a asociației Studenți pentru viață
Domnilor Miniștri,
Asociația Părinți pentru Ora de Religie – APOR – nu numai că nu este o organizație fundamentalistă (deoarece nu militează pentru convertirea obligatorie la o credință, fie ea religioasă sau nu), dar nici măcar nu este una religioasă (fiindcă nu militează pentru convertirea ateilor la o religie). APOR doar susține cunoașterea valorilor religioase.
Dar, dincolo de cearta pe valori, să nu uităm de interesul tânărului beneficiar al sistemului românesc de învățământ. Semnatarii scrisorii menționate pretind că sunt interesați de soarta tinerilor. Vom cita în continuare din scrisoarea lor deschisă și vom încerca să explicăm, cu date științifice pe care asociația noastră, ProValori Media, le-a mai pus la dispoziția Ministerului Educației în trecutul apropiat, că se înșală:
Scrisoarea menționată susține că tinerii nu pot fi opriți să își înceapă viața sexuală, deoarece aceasta este realitatea în care trăim, deci este obscurantist să promovezi ideea ca adolescenții să-și amâne debutul vieții sexuale
- FALS: Un studiu realizat în Marea Britanie pe un eșantion de 500 de adolescenți în vârstă de 18 ani a descoperit că mulți dintre aceștia au criticat orele de educație sexuală pe care le-au primit la școală pentru faptul că nu au făcut suficient pentru a-i descuraja să devină activi sexual [1]. Ei s-au plâns și de faptul că adesea educația sexuală prezintă promiscuitatea ca fiind normală, punând o presiune suplimentară asupra lor ca să devină activi sexual mai devreme. În studiul citat, o tânără de 18 ani a răspuns la întrebarea legată de orele de educație sexuală astfel: „Întotdeauna m-am simțit presată de profesori când, de exemplu, îmi spuneau că «sexul e normal, doar să vă protejați cum trebuie», când de fapt eu nu eram interesată să fac sex la momentul respectiv și eram fericită să aștept persoana potrivită. Nu cred că sexul ar trebui predat drept «normă». Oamenii ar trebui făcuți să se simtă confortabil, iar profesorii ar trebui să spună: «Ar fi bine să așteptați; legea spune (să așteptați) până la 16 ani, dar nu vă simțiți presați de asta»” [2].
Citește și Societatea civilă către doi miniștri: „Educație pentru sănătate – DA, educație ideologică – NU!”
Scrisoarea menționată susține că rata sarcinilor la adolescență este în creștere, deoarece tinerii își încep viața sexuală fără a fi informați și educați pentru a evita această consecință firească a unor astfel de relații
FALS: Rata mai mică a nașterilor la adolescente nu este un argument valid în favoarea eficienței educației sexuale. Poate fi pur și simplu rezultatul accesului mai eficient la servicii de avort pentru adolescente, cum este cazul țărilor nordice, unde această procedură este folosită cu scop contraceptiv, nu propriu-zis medical[3].
Experiența Marii Britanii, unde se înregistrează de asemenea o rată înaltă a incidenței avortului la adolescente, arată eșecul educației sexuale de tip contraceptiv. În 1972, Colegiul Regal al Obstetricienilor și Ginecologilor din Anglia (RCOG) a publicat un raport despre sarcinile neplanificate. Printre recomandările acestuia, puse în aplicare de un guvern cooperant, se numărau liberalizarea contracepției indiferent de vârstă sau venituri, precum și introducerea educației sexuale în școli. În 1991, situația nu se îmbunătățise, iar același colegiu al medicilor ginecologi a publicat un al doilea raport, care recunoștea eșecul primei inițiative. Principala soluție recomandată a fost să se facă mai multă educație sexuală în școli și contracepția să devină și mai accesibilă [4].
Cu toate acestea, nimeni nu a luat în seamă statisticile care arată o rată de eșec uriașă a contracepției la adolescenți: 14% pe an rată de eșec a prezervativului la adolescenți și 20% rată de eșec a folosirii pilulei în primele șase luni la adolescentele cu vârste între 12 și 18 ani [5].
„Toate cercetările serioase, științifice, arată că educația sexuală, dacă este redată corespunzător, le permite tinerilor să ia decizii informate privind propria lor viață”, scrie în scrisoare
- FALS: Ultimele studii imagistice din domeniul neuroștiințelor arată că dezvoltarea creierului și abilitatea de a gândi strategic se desăvârșesc abia după vârsta de 24 sau 25 de ani – cu 10 ani mai târziu decât vârsta la care copiii sunt azi îndemnați să ia decizii „responsabile” cu privire la viața lor sexuală[6]. Poate că este timpul ca educația sexuală să fie adusă în actualitate cu cele mai recente descoperiri ale științei, nu să rămână ruptă de o privire de ansamblu asupra dezvoltării tinerilor.
manualele de religie promovează o imagine distorsionată a sexualității
- Ne întrebăm cui i-ar putea părea distorsionată prezentarea sexualității ca expresie firească a iubirii dintre bărbat și femeie, ce se concretizează în nașterea de copii în cadrul unei uniuni care să favorizeze creșterea și educarea lor.
- Poate că semnatarilor scrisorii menționate li se pare mai corectă definirea sexualității ca cea hedonistă, narcisistă, fantasmatică și cvasi-pornografică de pe platforma Sexul vs. Barza, care, deși nu beneficiază de girul Ministerului Educației, începând de anul trecut, este disponibilă pe Intranetul BiblioNet, al tuturor bibliotecilor din România (inclusiv cele din școli) și la care au acces toți elevii, fără supraveghere adultă sau acord parental. Ne abținem să cităm. E suficientă o simplă vizualizare a paginii principale a acestei platforme.
există „evidențe științifice” despre beneficiul introducerii educației sexuale în școli, mai spune scrisoarea
- Cercetările pe care ProValori Media le-a făcut și semnalele pe care noi le-am primit de la specialiștii în educație pro-viață și pro-familie din Anglia și SUA spun altceva:
- În ciuda intensificării educației pentru sex protejat și a conștientizării publice cu privire la aceste probleme, Centrul pentru Controlul Bolilor (CDC) din SUA a anunțat în 2012 că jumătate din noile cazuri de boli cu transmitere sexuală, inclusiv HIV/SIDA, se înregistrează pe segmentul de vârstă 15-24 de ani [7]; rata estimativă a incidenței virusului HIV în SUA: în creștere cu 21% pe segmentul de vârstă 13–29 de ani, determinat de o creștere cu 34% în cazul tinerilor bărbați care fac sex cu bărbați [8]
- În perioada 2004-2013, datele furnizate de Public Health England, Serviciul de Sănătate Publică din Anglia, arată o creștere cu 40% a incidenței bolilor cu transmitere sexuală [9]
Citește și Opinia unui parinte: Cine vrea să facă legea în Ministerul Educației?
Domnilor Miniștri,
ProValori Media a trimis, în data de 12 noiembrie 2014, pe adresa instituțiilor pe care cu onoare le reprezentați o sesizare despre necesitatea unei educații pro-familie în școlile românești, prezentându-Vă argumente despre eșecul abordării educației sexuale în țările dezvoltate, dovedite cu statistici care, apărute și analizate timp de câteva decade, nu mai pot fi contrazise. Am reluat aceste date și în prezenta scrisoare.
Ne doare soarta copiilor României și ne dorim să îi vedem dezvoltându-se pentru o viață armonioasă și demnă, nu aruncați în brațele promiscuității cu false promisiuni de împlinire personală.
De asemenea, ne dorim din tot sufletul să trăim într-o societate democratică, în care opțiunile religioase și de viață – fie ele și ale unui funcționar public – să nu fie călcate în picioare și denigrate printr-un discurs cu rezonanță anti-democratică, de tristă amintire. E cazul să ne ferim de toate tipurile de fundamentalism, nu doar de cel religios.
Cu stimă,
ProValori Media
contact@provalorimedia.ro
NOTE
[1] http://www.ippr.org/publications/young-people-sex-and-relationships-the-new-norms
[2] http://www.ippr.org/assets/media/publications/attachments/OP4391-IPPR-Data-Tables.pdf
[3] http://www.cbs.nl/en-GB/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3322-wm.htm
[4] Teenage Pregnancy, raport al Social Exclusion Unit, 1999. Online la: http://dera.ioe.ac.uk/15086/1/teenage-pregnancy.pdf
[5] http://www.philadelphiapregnancy.org/factsheets/Contraceptive_teens.pdf
[6] http://www.icn.ucl.ac.uk/sblakemore/SJ_papers/BlaCho_jcpp_06.pdf și http://www.jneurosci.org/content/31/30/10937.full
[7] http://www.foxnews.com/health/2014/05/07/state-by-state-where-its-easiest-to-catch-or-avoid-stds/
[8] „Estimated HIV Incidence in the United States, 2006–2009”, PLOSone, 3 august 2011, online la http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0017502)
[9] https://www.gov.uk/government/statistics/sexually-transmitted-infections-stis-annual-data-tables