De ce băieții au rezultate academice tot mai slabe și ce pot face școlile
Tot mai multe studii din SUA arată o criză a băieților și bărbaților, care performează tot mai slab în plan educațional, în termeni de sănătate și în ceea ce privește relațiile de familie.
Un studiu realizat în statul american Washington a descoperit că fetele și femeile au probabilitate cu 19% mai mare decât băieții și bărbații de a absolvi o facultate. Iar în învățământul preuniversitar, doar 35% din băieți au note bune, comparativ cu 51% dintre fete.
La baza piramidei societății, cei care cad cel mai jos sunt tot majoritar bărbați: 70% dintre persoanele fără adăpost sunt de sex masculin, 79% dintre persoanele care se sinucid sunt bărbați, iar 68% din decesele în urma supradozei cu droguri sunt tot din rândul bărbaților. În ultimii ani, rata de sinucidere la bărbați a atins cote maxime istorice, în special în zonele rurale din centrul SUA.
Dr. Leonard Sax, care are doctoratul atât în Medicină, cât și în Psihologie, scrie, pe blogul Institute for Family Studies că există o diferență de gen tot mai mare în învățământul superior: aproximativ 60% dintre studenții din universitățile americane sunt de sex feminin. Un specialist citat de Wall Street Journal a declarat că, dacă tendința continuă, în câțiva ani doi din trei absolvenți vor fi femei.
Aceasta se va reflecta – și se reflectă deja – într-o nouă problem socială: aceste femei vor găsi foarte greu bărbați care să le fie egali în plan educațional și social.
„Criza băieților” se reflectă în criza familiei
Această problemă nu se limitează, însă, la persoanele cu studii superioare, scrie dr. Leonard Sax.
„Sunt medic de familie. O tânără pacientă, să-i spunem Linda, are doi copii mici, dar nu a fost niciodată căsătorită și nici nu a fost la facultate. M-am întâlnit cu tatăl celor doi copii și mi-a spus că o iubește mult pe Linda. A cerut-o în căsătorie de două ori, dar ea l-a refuzat. Am întrebat-o pe Linda, de ce nu a vrut să se căsătorească cu tatăl copiilor ei, iar ea mi-a răspuns: «Dr. Sax, am deja doi copii acasă. Nu am nevoie de un al treilea!»”
„La toate nivelurile, nu doar în rândul celor cu studii superioare, femeile tinere care caută să se căsătorească cu un bărbat cel puțin la fel de competent și muncitor ca ele. Dar, încă din anii 1980, rezultatele academice ale băieților de liceu au scăzut în raport cu cele ale fetelor – nu neapărat pentru că fetele se descurcă mai bine, ci pentru că băieții se descurcă mai prost”, mai scrie el.
Cauza acestui fapt stă într-un cumul de factori, explică dr. Leonard Sax. Dar „un factor major este prăbușirea construcției masculinității în cultura noastră”.
Actuala cultură școlară îi dezavantajează pe băieți
Iar „școala are și ea o parte din vină pentru pierderea interesului băieților față de procesul educativ. Școlile americane, cu câteva excepții, au devenit neprietenoase cu băieții”, scrie dr. Leonard Sax.
Băieții sunt în prezent descurajați să mai facă lucruri pe care băieții le-au făcut dintotdeauna – cum ar fi să arate cu degetul unul către celălalt spunând: Bang, bang! Ești mort sau să deseneze o sabie, scrie dr. Leonard Sax.
„Dar mustrarea unui băiat de școală primară că și-a tăiat desertul în formă de pistol nu îl transformă într-un băiat non-violent, care abia așteaptă să vorbească despre sentimentele lui (așa cum fac fetele -n. red.). Mai degrabă, aceasta va avea ca rezultat o reacție de genul: Școala este o prostie. O să mă duc acasă și o să mă joc Grand Theft Auto, unde sunt recompensat când omor oameni.”
Genul contează
Autorul subliniază că genul contează și că băieții și fetele învață în mod diferit și că părinții trebuie să caute școli în care este creat un mediu prietenos pentru băieți, fără a fi neprietenos pentru fete.
Una din cheile succesului este că băieții au nevoie de mult mai multă activitate fizică decât fetele. Iar modul în care concurează băieții în competiții școlare este diferit de al fetelor.
„Dacă Sonia și Vanessa sunt cele mai bune prietene și sunt repartizate în echipe diferite, Sonia s-ar putea să nu vrea să o învingă pe Vanessa. S-ar putea chiar să o lase pe Vanessa să câștige”, explică dr. Leonard Sax.
„Dar, dacă Justin și Jason sunt cei mai buni prieteni, iar tu îi pui în echipe opuse pentru un meci de fotbal american, Justin îl va doborî cu plăcere pe Jason la lovitura de începere. S-ar putea chiar să se străduiască să-l doboare pe mai degrabă pe el decât pe un băiat necunoscut. Iar Jason se va ridica pur și simplu și va spune: Crezi că ai fost bun? O să recuperez data viitoare!”
„Băieții se simt confortabil să concureze împotriva prietenilor. Dar fetele preferă să concureze cu prietenele lor împotriva unor persoane pe care nu le cunosc. Acesta este motivul pentru care formatele de competiție cu repartizarea aleatorie pe echipe nu au rezultate grozave în școlile mixte, dar pot funcționa bine pentru a promova o cultură a competiției sănătoase în școlile de băieți.”
Strategii educaționale în funcție de gen
Autorul menționează că școlile segregate – doar pentru fete sau doar pentru băieți – din SUA au produs nume mari ale Americii, cum ar fi trei președinți americani (John F. Kennedy, George H. W. Bush și fiul său, George W. Bush), prima femeie consilier pentru securitate națională în SUA (Condoleezza Rice) și prima femeie președinte al Camerei Reprezentanților (Nancy Pelosi).
Formatul de școală doar pentru băieți creează oportunitatea de a face lucrurile diferit: de a preda conținutul în mod diferit, de a implementa formate competitive de echipă în toată școala și de a crea o cultură în care este cool ca atletul de top să fie și un gentleman și un erudit.
„Dar nimic din toate acestea nu se întâmplă în mod automat doar prin eliminarea fetelor”, avertizează dr. Leonard Sax.
„Simplul fapt de a pune băieții într-o cameră fără fete nu aduce nimic bun în sin, ba adesea conduce la un haos catastrofal dacă profesorii nu au urmat o pregătire care să-i ajute să gestioneze și să conducă o clasă formată numai din băieți.”
Pe de altă parte, „vestea bună este că majoritatea beneficiilor școlilor de băieți pot fi obținute într-o clasă mixtă dacă profesorii au o pregătire adecvată”, scrie el.
„Pretenția că bărbatul și femeia sunt simple construcții sociale este o pretenție ideologică desprinsă de realitate, iar ignorarea realității nu este niciodată o strategie bună pe termen lung.”
„Cel mai bun mod de a entuziasma băieții în legătură cu romanul Jane Eyre și sau poemele lui Emily Dickinson este diferit de cel mai bun mod de a entuziasma fetele în legătură cu aceste scrieri. Cel mai bun mod de a entuziasma fetele cu privire la codarea calculatoarelor și la fizică este diferit de cel mai bun mod de a entuziasma băieții cu privire la acestea. Cu cât profesorii înțeleg mai mult aceste diferențe, cu atât mai bine se vor descurca elevii în toate domeniile”, afirmă dr. Leonard Sax.
„Dacă mi-ați da posibilitatea de a alege între a avea mai multe școli doar de băieți și a avea în școlile mixte mai mulți profesori instruiți în strategii educaționale care țin cont de gen, aș vota pentru formarea în acest sens a profesorilor din școlile mixte”, încheie el.