Cum a ajuns Clujul de la Călin Nemeș la Oana Mardare?
de Mihai Șomănescu, Active News, 3 iulie 2017
Incidentul provocat de către actrița Oana Mardare la Cluj m-a făcut să mă gândesc, să-mi reamintesc de Călin Nemeș. Pentru cine nu știe, Călin Nemeș a fost și el un actor, dar un artist care a fost împușcat în decembrie 1989 în timp ce încerca să oprească un cordon de militari înarmați să deschidă focul asupra oamenilor ieșiți în stradă.
Și m-am întrebat: cum a fost posibil ca în doar 27 de ani – Clujul să ajungă de la Călin Nemeș la Oana Mardare?
Cum a fost posibil să ajungi de la eroism și spirit de sacrificiu autentic, manifestate într-o anonimitate aproape totală, – pe stradă erau doar câteva zeci de clujeni în ziua respectivă de decembrie 1989 – la înscenări ieftine, pentru a părea o victimă a represiunii, dar una transmisă în direct pe internet?
Mai are rost să facem comparații? Călin Nemeș s-a dus, urmând îndemnul hristic, ca un miel în mijlocul lupilor, lupi înarmați și cu glonț pe țeavă, pentru libertatea de a vorbi și manifesta liber. În 2017, Oana Mardare s-a dus ca un lup în blană de oaie, mimând spontaneitatea, tocmai pentru opri manifestarea liberă a unor alți oameni ca și ea. Să ajungi să numești acest gen de activitate o rezistență este o bătaie de joc față de mucenicia unor Călin Nemeș sau al celor care s-au jertfit prin munți sau închisori.
Că presa este astăzi o armă de manipulare în masă, știam. Dar să ajungi să transformi agresorul în victimă, în cel mai pur stil nazist, pentru a justifica orice acțiune, este cu-adevărat înfricoșător. Ce s-a întâmplat după incidentul de la Cluj, în care victimele au fost maculate, transformate în agresori, este un semnal foarte puternic, pe care nu-l putem ignora. După biserici incendiate, jefuite, după preoți agresați și uciși, vor urma și alte violențe împotriva celor nesmintiți, pe care mass-media le va justifica. Căci „A spus avva Antonie: va veni o vreme când vor înnebuni oamenii, și dacă vor vedea pe unul nesmintit, se vor ridica împotriva lui, zicând: aiurezi – pentru că nu va fi ca ei”.
Deci, cum a ajuns lumea artistică a Clujului să fie reprezentată de Oana Mardare, după ce l-a dat pe Călin Nemeș?