Creșa – experiment social nefericit?
A da copilul la creșă poate avea impact negativ asupra dezvoltării acestuia. Psihologul Gordon Neufeld a declarat la Institutul Canadian pentru Căsătorie și Familie din Canada (IMFC) că interacțiunea timpurie între copiii mici, adesea prezentată ca argument pentru a-i da la creșă, nu îi ajută să socializeze mai bine. Socializarea înseamnă cooperarea cu alții, în condițiile păstrării propriei personalități.
„Specialiștii în dezvoltarea copilului au considerat dintotdeauna socializarea prematură drept cea mai mare greșeală în creșterea copiilor… dacă pui copiii laolaltă înainte de vreme, se pot refugia în ei înșiși, apoi pot deveni ca și ceilalți, ceea ce le distruge personalitatea în loc să le-o evidențieze”, a spus dr. Neufeld.
În plus, aceasta îi face pe copii mai atașați de cei de o vârstă cu ei decât de părinți. „Rezultatul poate fi o mare ostilitate din partea copilului față de educația sau îndreptările primite de la părinți”, avertizează și Andrea Mrozek, reprezentant al instituției canadiene care a găzduit dezbaterea.
Copiii sunt stresați de participarea la evaluări și ore de lucru. Problemele de comportament care apar cel mai des la copiii care sunt dați la creșă prea devreme sunt agresivitatea, impulsivitatea, demotivarea și întârzierea dezvoltării aptitudinilor sociale.
În 2006, psihologul australian Steve Biddulph, fost susținător al creșei, a declarat că aceasta a fost un „experiment social” și „un joc de noroc la care au participat milioane de părinți” și care în ultimă instanță nu dă rezultate.
Se pare că în anii 2000, experții și-au dat seama că creierul se dezvoltă numai în prezența iubirii și afecțiunii primite în primii doi ani de viață.
De aceea, este foarte important ca mamele să facă efortul și sacrificiul de a se dedica copilului în primii ani de viață. Păcat că politicile publice nu țin pasul cu acele schimbări bune de paradigmă din psihologie!
Sursa: The Interim