familieMarxism cultural

„Zbor deasupra unui cuib de cuci” (extrase). Ideologizarea educației constrânge libertatea, iubirea și comuniunea autentică

de Ioana Iancu, ActiveNews.ro

1962. Ken Kesey publica Zbor deasupra unui cuib de cuci, o carte foarte bine primită de public și ecranizată în 1975 de regizorul Milos Forman. Filmul este recompensat în același an cu nu mai puțin de cinci premii Oscar. Scenariul este generos: un sanatoriu, o mână de bolnavi psihic, o soră medicală cu ochi înghețați, un director anonim și un nou venit, pe jumătate ciudat vicios și pe jumătate erou.

Un rol major în povestea lui Ken Kesey sau în ecranizarea lui Forman, la fel ca la orice încercare de a vindeca un psihic atrofiat, îl are Terapia de grup, Cercul mărturisirii. Anonimii stau așezați în colier, cu scăunelele puse ordonat. Ei schițează în tuș, inconștient, o buclă închisă de însuși stăpânul vieților lor, sora Ratched: ea stă în rând cu ei, prinzând, ca o clamă, șiragul.

Liber, nesupus și slobod la gură, Randle e coșmarul oricărei societăți ordonate. Așa se explică faptul că, timp de doisprezece ani de zile, Zbor deasupra unui cuib de cuci a rulat continuu în cinematografele din Suedia. Scenariul este unul ideologic și intră în coloana de expresii artistice care elaborează fenomenul 1968. Instinctualul Randle reprezintă libertatea, el îi învață pe oameni că și atunci când ceva este imposibil, merită să încerci. Vântul libertății, Wind of change, vântul de vest al lui Mary Poppins, a bătut peste rigida Europă a anilor ’50 și i-a învățat pe oameni să asculte de instincte pentru că sunt mai importante decât regulile rigide ale unei societăți autoritariste. Și aproape toată lumea a înțeles că asistenta Ratched, în uniforma ei scrobită, impasibilă, împărțind zilnic doza de calmante pacienților sanatoriului reprezintă chiar Statul care înăbușă viața.

Anii au trecut și ’68-ul devenea legal, devenea aplicabil unei lumi întregi. După scenariul revoluției împotriva tabuurilor, de data asta pas cu pas și nu brutal, societățile europene încurajau individul să-și manifeste instinctele și pretindeau că îi redau acestuia, zi după zi, libertatea. Bunul sălbatic, rebelul cu o cauză sau fără o cauză devine un model pentru fiecare dintre noi. Un mit, o icoană laică. Pactul noului stat cu societatea este dostoievskian (spunea Marele Inchizitor: „îi las să păcătuiască, dar cu condiția să asculte de mine”). Îl regăseam pe Randle, coșmarul oricărei societăți ordonate, multiplicat în mii de specimene.

Statul ne oferă astăzi toate viciile lui Randle (oho, și câte avea!), dar ne interzice tocmai libertatea și dăruirea față de ceilalți care-l animau pe Randle. Pe nesimțite, pas cu pas, ne descoperim ca fiind pacienții unui imens sanatoriu unde noii inchizitori supraveghează atenți conduita noastră, liberi în viciu, constrânși în sentimente și în cuvânt. 

Intrați într-o școală, de pildă, și o să vedeți portarul instruit să îi învețe pe copii cenzura limbajului, zăbala zburdălniciei naturale. În toate documentele emanate de la autorități se sprijină campaniile orientate pentru combaterea a tot felul de comportamente absolut normale pentru copii care-și descoperă personalitatea, mai dihai ca în totalitarismele cele mai înverșunate. Sunt instruiți polițiștii să vorbească copiilor și prezența lor în școli a devenit obișnuință. ONG-uri agresive reeducă în noulimba antidiscriminării. Școala a devenit spațiu deschis pentru mentalitățile progresiste. 

Încă din 1997, Organizația Mondială a Sănătății a dat o definiție mult mai extinsă violenței decât cea îndeobște cunoscută până atunci în limbajul comun. Violența este nu doar fizică ci și verbală și are o plajă mai largă decât cea pe care o cunoaștem în Codul Penal, respectiv de la insultă, până la tachinare, ironie șamd. Toate formele de discriminare intră în categoria violenței. Așa se face că prin campanii media și prin mobilizarea instituțiilor se caută a se influența comportamentului elevului.

Fiecare elev va fi bine îndosariat și conduita sa notată cu acribie în mape ținute de școală. Îi veți vedea în curând pe cei „violenți” așezați în cerc la ședințe în terapie în grup unde mărturisesc cu voce tremurătoare și ochi goi despre slăbiciunile și răul interior care-i face să nu-și controleze mimica, gesturile, Cuvântul. El, Cuvântul, coșmarul societății perfecte.

Libertatea adevărată nu e libertatea de a te exprima în viciu, ca azi. Putem noi să facem oricâte campanii despre combaterea violenței, așa cum i se spune astăzi libertății în școală. Oricâtă bunăvoință ar avea inspectoratul și psihologii de la CMBRAE, sufletul omului nu se construiește nici prin lozinci, nici prin constrângere și nici prin manipulare. Îi vom învăța să se controleze, să nu-și jignească sau discrimineze aproapele, dar totul e în zadar dacă nu-i vom ajuta să își descopere în ei puterea de a-l iubi pe aproapele.

Vor deveni conformiști, își vor ține gura, vor fi lași și pacifiști, adică tocmai opusul lui Randle. Nu am cunoștință de vreo strategie a ministerului în care să îi învețe pe copii să aibă sentimente. Îi învață doar să aibă drepturi. Cuibul de cuci este cuibul de singuratici. Transformăm școlile în cuiburi de cuci, în organisme moarte formate din oameni care nu mai pot avea relații cu ceilalți decât mediate prin drepturiCeea ce altădată constituia obiectul relației omului cu statul [contractul – n.red.] s-a transferat acum sferei relațiilor interumane.


Ai un comentariu despre acest articol? Adaugă-l

mai jos în caseta „Lasă un răspuns”


Ai o opinie despre un subiect de actualitate? Scrie-ne la

stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Taguri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole relaționate

Back to top button
Close