religie

Studierea religiei în școlile publice din Olanda/ Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (18)

de Redacția Stiripentruviata.ro

Deoarece în spațiul media și politic din România a fost reluată ideea scoaterii educației religioase din programa școlară, mai ales în contextul în care Ministerul Educației și Cercetării anunță tăieri de discipline, publicăm în serial un studiu edificator cu privire la practica educației religioase în țările Uniunii Europene. Practic, lucrarea demonstrează că în întreaga Europă studiul religiei este prezent în școlile publice finanțate de stat.


Dat fiind nivelul ridicat de autonomie locală în organizarea sistemului educaţional olandez, locul pe care Studierea Religiei (SR) îl ocupă în cadrul acestui sistem variază considerabil, chiar de la o şcoală la alta.

Totuşi, se poate vorbi despre o serie de caracteristici comune, în funcţie de tipul de şcoală: publică sau confesională. Statul finanţează în mod egal ambele tipuri de şcoli.

Însărcinată? Suntem alături de tine. Sună acum la 0800.070.013

75% dintre elevii olandezi sunt educaţi în şcoli confesionale. Caracterul confesional al acestor şcoli este din ce în ce mai greu de distins, iar legătura acestora cu un anumit cult este din ce în ce mai fragilă, dacă nu deja cu totul inexistentă.

Totuşi, unele dintre ele continuă să ofere o oră de Religie, organizată confesional de cultul căreia şcoala îi este afiliată. Mult mai multe sunt însă situaţiile unde se optează pentru o abordare non-confesională, urmărindu-se o prezentare obiectivă a principalelor tradiţii religioase şi filosofice ale lumii. În marea majoritate a cazurilor, SR are statut opţional, putând totuşi să fie şi disciplină obligatorie pentru elevii care aleg anumite profiluri.

Ceilalţi 25% dintre elevi merg la şcoli administrate de autorităţile locale. Aici, la cererea părinţilor, SR poate fi organizat de către culte, care trebuie să suporte şi costurile implicate, şcoala nepunând la dispoziţie decât sala de curs. De asemenea, fiecare şcoală are libertatea de a oferi un curs de Istorie a religiilor sau o abordare seculară a fenomenului religios. În practică, însă, educaţia religioasă (de orice tip) este aproape absentă în acest tip de şcoli.

Nu există o autoritate responsabilă de alcătuirea programelor analitice, care pot fi întocmite la nivel de şcoală. În şcolile confesionale, profesorii de Religie au acelaşi statut ca şi colegii lor care predau oricare altă disciplină.

Situaţia este mai delicată în cazul profesorilor din şcolile de stat, care sunt plătiţi de către culte, în funcţie de numărul de ore predate, şi care nu se bucură de drepturile prevăzute la semnarea unui contract de muncă obişnuit.

În ciclul primar, orele de Religie sunt, de obicei, predate de învăţători care au urmat un modul de Ştiinţe religioase. Pentru a preda în ciclurile superioare, profesorii trebuie să fi absolvit studii teologice universitare şi un modul de pedagogie.


Va urma: Studierea religiei în școlile publice din Polonia (19)


Click aici pentru a vedea harta mărită cu situația studierii religiei în Uniunea Europeană

Click aici pentru a descărca în format *pdf cercetarea despre studierea religiei în școlile publice din Uniunea Europeană


VIDEO / STUDIU. Religie și demografie: 1949-2019

Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (1) – Introducere; Studiul Religiei în Europa – expresie a unității în diversitate

Studierea Religiei în Austria / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (2)

Studierea Religiei în Belgia / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (3)

Studierea Religiei în Bulgaria / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (4)

Studierea Religiei în Cehia / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (5)

Studierea Religiei în Cipru / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (6)

Studierea Religiei în Danemarca / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (7)

Studierea Religiei în Estonia / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (8)

Studierea Religiei în Finlanda / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (9)

Franța: După peste un secol de la scoaterea religiei din școli, se dezbate reintroducerea ei. Între timp, atentatele Islamului fundamentalist se înmulțesc / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (10)

Studierea religiei în școlile din Grecia. În această țară, ziua de școală începe cu o rugăciune / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (11)

Studierea religiei în școlile din Irlanda. La gimnaziu și liceu se fac două ore de religie pe săptămână / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (12)

Studierea religiei în școlile din Italia. Formarea profesorilor de Religie de gimnaziu și liceu durează cinci ani / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (13)

Studierea religiei în școlile din Letonia. Profesorii, programa și manualele sunt în sarcina cultelor, finanţarea e oferită de stat / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (14)

Studierea religiei în școlile din Lituania / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (15)

Studierea religiei în școlile publice din Luxemburg / Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (16)

Studierea religiei în școlile publice din Malta/ Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene (17)


Ai un comentariu despre acest articol? Adaugă-l

mai jos în caseta „Lasă un răspuns”


Ai o opinie despre un subiect de actualitate? Scrie-ne la

stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole relaționate

Back to top button