avort

Spre deosebire de majoritatea feministelor din secolul al XXI-lea, primele feministe se opuneau din răsputeri avortului / „Avortul, ultima exploatare a femeii” (20)

fundal site v1.0

Feministele

Feministele, ziariștii și medicii au format o adevărată alianță pentru a ajuta America să înțeleagă distrugerea socială, medicală și emoțională pe care o producea avortul.

„Mulți nu-și dau seama că legile anti-avort intrate în vigoare în a doua jumătate a secolului al XIX-lea sunt rezultatul lobby-ului făcut de feministe, care și-au călcat pe inimă și și-au dat mâna în acest scop cu bărbații, care predominau în profesia medicală și în presa centrală. Aceste femei, care ele însele nu se bucurau de suficiente drepturi, erau preocupate de drepturile grupurilor oprimate: sclavii, copiii și copiii nenăscuți” [68], scrie Serrin Foster, președinta organizației Feminists for Life („Feministe pentru viață”).

Spre deosebire de majoritatea feministelor din secolul al XXI-lea, primele feministe se opuneau din răsputeri avortului și lucrau activ pentru eradicarea acestuia.

Cunoscuta feministă Elizabeth Cady Stanton înțelegea că avortul devalorizează femeia și crește inegalitatea dintre sexe:

„Avortul ar trebui inclus, ca și uciderea de prunci, la capitolul infanticid… Trebuie să existe un remediu chiar și pentru un rău atât de hidos. Și care să fie acela dacă nu completa eliberare și emancipare a femeilor? Cel puțin de aici ar trebui să pornim.” [69]

Mary Ann Glendon, profesor de drept la a Universitatea Harvard, explică în ce fel vedeau primele feministe lupta pentru drepturile femeii: „disponibilitatea imediată a avortului va înlesni exploatarea sexuală a femeilor”. Ele considerau „dragostea liberă, avortul și divorțul facil dezastruoase pentru femei și copii” [70].

Susan B. Anthony, poate cea mai cunoscută campioană a drepturilor femeii, a înțeles pe deplin impactul negativ al avortului asupra femeii. Ea argumenta în mod convingător că bărbații care erau în favoarea avortului purtau cea mai mare vină pentru toate relele cărora le cădeau pradă femeile.

„Deplâng odioasa crimă a pruncuciderii. Vrem prevenție, nu pedeapsă. Trebuie să smulgem răul din rădăcină. Cele care practică avortul sunt în adâncul sufletului revoltate de această faptă abominabilă. Toate articolele pe care le-am citit pe tema aceasta sunt scrise de bărbați. Ei le denunță pe femei ca fiind singurele vinovate și nu-i includ niciodată pe bărbați în planurile de combatere a fenomenului… Femeia e teribil de vinovată pentru fapta pe care o comite, indiferent de motivul ei – fie că o face din dragoste, fie din dorința de a feri de suferință o făptură inocentă încă nenăscută. Dar, vai! De trei ori mai vinovat este cel care a împins-o la disperare, făcând-o să apeleze la crimă!” [71]

Peste ani, feministele încă înțelegeau avortul ca pe o micșorare și degradare a femeilor. Îndrăgita feministă Alice Paul, care a redactat Amendamentul pentru Egalitate în Drepturi în 1923, se opunea avortului, pe care îl califica drept „forma extremă de exploatare a femeilor” [72].  Evelyn Judge, prietena ei de o viață, a spus că Alice Paul, care a murit în 1977, a numit cândva avortul „uciderea femeilor nenăscute” [73].

Ce diferență față de feminismul anilor 1970, care vedea libertatea sexuală ca pe o eliberare a ambelor sexe! Glendon, profesor la Harvard, observă: „Era combinația paradoxală a două lucruri care de obicei nu merg mână în mână: supărarea pe bărbați și promiscuitatea – ura față de bărbați și vânarea de bărbați” [74].

NOTE:

[68] Serrin Foster, „How Men Convinced Women to be Pro-Abortion”, CatholicCulture.org, http://www.catholicculture.org/culture/library/view.cfm?recnum=111

[69] Elizabeth Cady Stanton. The Revolution, 5 februarie și 12 martie 1868.

[70] Mary Ann Glendon, „The Women of Roe v. Wade”, First Things, iunie-iulie 2003. http://www.firstthings.com/article/2007/01/the-women-of-roe-vwade-34

[71] Susan B. Anthony. The Revolution, July 8, 1869 (subl. mea).

[72] „Alice Paul”, articol din New World Encyclopedia. http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Alice_Paul

[73] Ibid.

[74] Kate O’Beirne, „Pro-Life Women Fight For Feminism”, NationalReview.com, 23 ianuarie 2006. http://www.nationalreview.com/articles/216565/pro-life-women-fight-feminism/kate-obeirne

Pe 8 decembrie 2014, ProValori Media a lansat a lansat cartea Avortul, ultima exploatare a femeii, de Brian E. Fisher, fondatorul organizației americane Online For Life, care, de la înființarea ei, în 2007, a salvat de la avort peste 2.000 de copii.

Acest volum, dintr-o perspectivă originală și provocatoare, pune în discuție tocmai drepturile femeii și ale copilului nenăscut, explorând rolul bărbaților în impunerea și răspândirea practicii avortului în cea mai puternică națiune din lume și apoi în alte țări.

Pe parcursul mai multor săptămâni ne propunem să vă prezentăm fragmente din acest volum.

Cartea “Avortul, ultima exploatare a femeilor” se poate achiziționa de la Librăria bizantină, din rețeaua de librării Supergraph și online de pe site-ul Librăriei Sophia.

De asemenea, cartea este disponibilă și gratuit, în format digital, la adresa de web www.avortulexploateazafemeile.ro




Ai un comentariu despre acest articol? Adaugă-l mai jos în caseta „Lasă un răspuns”.


Ai o opinie despre un subiect de actualitate? Scrie-ne la stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.

Taguri

Invităm cititorii să își exprime opiniile pe subiectele de actualitate scriindu-ne la adresa stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole relaționate

Back to top button