Festival de filozofie din Germania îi retrage invitaţia lui Peter Singer

789aed96f4dee577a1c4f4fc420e9bbfv1_max_755x424_b3535db83dc50e27c1bb1392364c95a2

Când unele bloguri şi site-uri româneşti şi-au exprimat indignarea cu privire la acordarea titlului de Doctor Honoris Causa lui Peter Singer de către Universitatea Bucureşti, deoarece acesta susţine infanticidul şi eutanasia, Centrul de Cercetare în Etică Aplicată al Universităţii Bucureşti a pretins că noi, oamenii de rând, nu înţelegem filosofia şi că am scos din context afirmaţiile acestuia. Dar iată că societatea civilă din Germania a fost mai eficientă în protestul său. Culmea: şi nemţii au înţeles la fel „opera” filosofului.

Filosoful utilitarist australian şi-a început bine Calea Regală prin Europa. La finele lunii mai şi-a adăugat la stufosul portofoliu de distincţii alte două doctorate onorifice – de la Universitatea din Atena şi de la Universitatea din Bucureşti. Ulterior, s-a îndreptat spre Berlin, unde trebuia să primească distincţia inaugurală a Premiului „Peter Singer” pentru Strategii de Reducere a Suferinţei Animalelor. La ceremonie a fost introdus în termeni elogioşi de către Maneka Gandhi, Ministrul Indian pentru Dezvoltarea Femeilor şi Copiilor, care este şi preşedinta organizaţiei People for Animals din ţara sa. Un politician german a explicat de ce australianul este atât de popular: „Ideile lui Peter Singer sunt logice, eliberate de religiozitate şi uşor de înţeles”.

Însă aceste elogii nu au reuşit să convingă adunarea de afară, unde aproximativ 250 de persoane au protestat faţă de prezenţa filosofului. În principal au fost persoane cu handicap fizic scandalizate de faptul că Singer s-a pronunţat în favoarea uciderii copiilor cu handicap în primele 28 de zile de la naştere. Ei i-au transmis filosofului, printre altele, şi un mesaj care parafrazează ultima sa carte (The Most Good You Can Do): „The Most Good You Can Do Is SHUT UP” („Cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să taci”). Acestora li s-au alăturat susţinătorii Marşului pentru Viaţă Germania, care au spus „DA pentru viaţă”, cerând o Europă fără avort şi eutanasie.

1432687417-peter-singer-prize-ceremony-as-disabled-stage-protest-in-berlin_7709503

Se pare că protestul a dat roade, făcându-i pe organizatorii festivalului de filozofie de la Köln, un eveniment cultural de opt zile intitulat  phil.Cologne, să retragă invitaţia adresată lui Singer de a vorbi pe data de 31 mai – în ciuda faptului că în programul festivalului acesta era prezentat ca „unul din cei mai influenţi filozofi din lume”. Exasperat, Singer a declarat pentru publicaţia de limbă germană Kölner Stadt-Anzeiger: „Cum să te numeşti festival de filozofie dacă îţi este prea teamă să discuţi chestiuni care îi preocupă pe unii oameni? Nu acesta a fost dintotdeauna rolul filosofilor, de la Socrate încoace?”. Răspunsul i l-a dat în prealabil pancarta unuia din participanţii la protest, pe care scria: „Dreptul la viaţă nu este discutabil”.

De altfel, nu este pentru prima dată când lui Singer i se retrage invitaţia de a participa la astfel de evenimente în zona de cultură germană. În 1989, 1990 şi 1991 şi-a anulat mai multe angajamente din Germania, Elveţia şi Austria, în urma protestelor vehemente ale grupurilor de sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi.

1432687414-peter-singer-prize-ceremony-as-disabled-stage-protest-in-berlin_7709478

Michael Cook, de la publicaţia online BioEdge, explică mai bine ce s-a întâmplat anul acesta cu festivalul de la Köln. El spune că organizatorii trebuie să fi mizat mai mult pe figura publică a lui Singer de apărător al drepturilor animalelor, căci intervenţia sa la festival urma să se intituleze: „Vor salva veganii lumea?”.

Dar chiar înainte de festival, când un ziarist elveţian i-a pus întrebări tranșante, Singer a fost nevoit să-şi exprime poziţia cu cunoscuta sa francheţe. Iată câteva fragmente din interviul publicat de Neue Zürcher Zeitung:

Reporter: Dumneavoastră nu consideraţi că un bebeluş merită mai multă protecţie decât un embrion. Pe de altă parte, nici fiinţelor umane nu le acordaţi un statut superior animalelor.

Peter Singer: Apartenenţa la specia umană nu face incorectă din punct de vedere moral uciderea unei fiinţe vii. De ce toţi membrii speciei Homo sapiens să aibă dreptul la viaţă, în timp ce alte specii nu beneficiază de acesta? Această idee este o simplă rămășiță a moştenirii noastre religioase. De secole, ni s-a spus că omul a fost creat după chipul lui Dumnezeu, că Dumnezeu ne-a dat stăpânire asupra animalelor şi că avem suflet nemuritor.

Rep.: Dacă aţi sta în faţa unei case în flăcări în care se află 200 de porci şi un copil şi nu aţi putea salva decât fie porcii, fie copilul, ce aţi face?

PS: La un anume punct, suferinţa animalelor devine atât de mare, încât ar trebui să alegem salvarea animalelor în detrimentul copilului. Dacă atingerea acestui punct se întâmplă cu 200 sau două milioane de animale, nu ştiu. Dar nu poţi lăsa un număr infinit de animale să ardă pentru a salva viaţa unui copil …

Rep.: În ceea ce vă priveşte, din punctul de vedere al filosofiei dumneavoastră, cât de util sunteţi?

PS: Considerând influenţa pe care o am, se justifică profesia pe care mi-am ales-o. Am motivat oamenii să se gândească la reducerea suferinţei animalelor şi i-am ajutat pe oamenii care trăiesc în sărăcie extremă …

Rep.: Aţi merge atât de departe încât să torturaţi un copil dacă aceasta ar aduce fericirea permanentă a întregii omeniri?

PS: Aceasta este întrebarea din Fraţii Karamazov de Dostoievsky, cea pe care Ivan i-o pune fratelui său, Alioşa. E posibil să nu fiu în stare de aceasta, deoarece este în natura dezvoltării mele evolutive să protejez copiii de răniri. Dar ar fi lucrul corect. Deoarece, dacă nu aş face-o, mii de copii ar fi torturaţi în viitor.

Concluzia? Peter Singer nu se va abate de la cinismul specific totalitarismului. Dar oamenii se pot abate de la a-l venera ca pe un zeu.

, , ,

No comments yet.

Lasă un răspuns