avort

Dreptul femeii, legiferat de bărbați – Avortul în secolul al XIX-lea / „Avortul, ultima exploatare a femeii” (19)

fundal site v1.0

Dreptul femeii, legiferat de bărbați

Deși societatea proclamă avortul ca pe un drept al femeii și vrea să se asigure că bărbații nu au nimic de spus în această privință, este remarcabil cât de puține femei au fost implicate în extinderea și acceptarea acestei practici. Avortul este considerat azi ca un drept exclusiv al femeii, dar bărbații sunt cei care au avut un rol important în procesul de promovare și legalizare a acestuia.

Ca să înțelegem cum au determinat bărbații legalizarea avortului în America în 1973, nu trebuie să uităm că nu a fost prima dată când în SUA avea loc o criză a avortului.

Avortul în secolul al XIX-lea

Cei care cred că avortul a devenit larg răspândit în America abia în anii 1970, trebuie să știe că el era o procedură obișnuită și în secolul al XIX-lea. Nu deținem statistici, dar medicul Edwin Moses Hale pretindea în 1867 că „două treimi din numărul de vieți concepute în SUA și în alte țări civilizate sunt distruse în mod criminal” [63]. Marvin Olasky, în cartea sa, Abortion Rites: A Social History of Abortion in America (Avortul ca ritual: O istorie sociologică a avortului în America), estimează că în anii 1860 se făceau peste 160.000 de avorturi anual, atunci America având o populație de 27 de milioane de locuitori [64]. Dacă procentajul ar fi același la ora actuală în SUA, ar trebui să se facă 1,86 milioane de avorturi pe an, dat fiind că populația SUA se ridică azi la 314 milioane. Iar cifra reală a avorturilor la ora actuală este de 1,2 milioane pe an.

În 1876, alt medic, Augustus Kinsley Gardner, nota:

„Privim cutremurați la bietele femei hinduse, a căror dragoste pentru copilul lor le rupe inima când fervoarea entuziasmului religios le face să-și sacrifice iubitul vlăstar la picioarele lui Krishna sau în valurile tulburi ale Gangelui sacru, însă noi nu simțim nicio durere, nu avem niciun cuvânt de dezaprobare la vederea sacrificiilor umane cărora le cad victimă mii de nenăscuți jertfiți anual, în orașul New York, pe altarul Zeului Modei.” [65]

Deși bărbații sunt principalii vinovați pentru practica avortului în America de azi, tot bărbații au fost cei care s-au implicat în oprirea valului de avorturi când, pe la 1800, stat după stat a luat în vizor această practică.

Avortul nu fusese nici înainte protejat prin lege. Prima condamnare în caz de avort din America a avut loc la 1652, în Maryland, când căpitanul William Mitchell a fost condamnat pentru adulter, desfrânare și intenții criminale, după ce o forțase pe servitoarea lui iobagă, gravidă cu copilul său, să bea o soluție farmacologică cu efect abortiv [66]. Dar astfel de cazuri păreau rare. O soluție mai obișnuită pentru sarcinile în afara căsătoriei era infanticidul la naștere.

Olasky citează 51 de condamnări pentru infanticid în Massachusetts, care au avut loc între 1670 și 1807. Când avortul a devenit o practică tot mai frecventă, legislatorii au emis legi care protejau copilul nenăscut și pedepseau vinovații. În 1868, 30 de state americane incluseseră avortul în dreptul penal. În 27 dintre acestea, conform lui Olasky, era „pedepsită tentativa de inducere a avortului înainte ca fătul să înceapă să miște în pântece” [67].

Așadar, deși ilegal, avortul continua să fie tot mai răspândit pe la 1800. Trei categorii de oameni s-au implicat social în lupta împotriva avortului și, în 40–50 de ani, au înregistrat câteva reușite în demersul lor de protejare a femeilor și copiilor nenăscuți – un succes care a durat doar un secol.

NOTE

 

[63] Edwin M. Hale, The Great Crime of the Nineteenth Century (Chicago: C.S. Halsey, 1867). Disponibil pe Internet la: http://archive.org/stream/greatcrimeofnine00hale/greatcrimeofnine00hale_djvu.txt

[64] Marvin Olasky, Abortion Rites: A Social History of Abortion in America (Wheaton, Illinois: Crossway Books, 1992), 291.

[65] A. K., Gardner, „Physical Decline of American Women”, Health Reformer, septembrie 1876. Citat în: Good Health, Vol. 11, (Good Health Publishing Company, 1876), p. 259.

[66] Olasky, Abortion Rites, p. 22.

[67] Ibid., p. 102.

Pe 8 decembrie 2014, ProValori Media a lansat a lansat cartea Avortul, ultima exploatare a femeii, de Brian E. Fisher, fondatorul organizației americane Online For Life, care, de la înființarea ei, în 2007, a salvat de la avort peste 2.000 de copii.

Acest volum, dintr-o perspectivă originală și provocatoare, pune în discuție tocmai drepturile femeii și ale copilului nenăscut, explorând rolul bărbaților în impunerea și răspândirea practicii avortului în cea mai puternică națiune din lume și apoi în alte țări.

Pe parcursul mai multor săptămâni ne propunem să vă prezentăm fragmente din acest volum.

Cartea “Avortul, ultima exploatare a femeilor” se poate achiziționa de la Librăria bizantină, din rețeaua de librării Supergraph și online de pe site-ul Librăriei Sophia.

De asemenea, cartea este disponibilă și gratuit, în format digital, la adresa de web www.avortulexploateazafemeile.ro




Ai un comentariu despre acest articol? Adaugă-l mai jos în caseta „Lasă un răspuns”.


Ai o opinie despre un subiect de actualitate? Scrie-ne la stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.

Taguri

Invităm cititorii să își exprime opiniile pe subiectele de actualitate scriindu-ne la adresa stiripentruviata@gmail.com


DISCLAIMER: Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole relaționate

Back to top button
Close