„Antiparenting”: Părintele Savatie Baștovoi despre competiție versus non-competitivitate în educația copilului

16681655_1338016622904133_7147902028930765173_n

 

Cartea Antiparenting de Ierom. Savatie Baștovoi a stârnit multe controverse încă înainte de apariția sa, deoarece autorul și-a publicat pe Facebook părerile tranșante despre creșterea copiilor – care sunt în răspăr cu învățăturile diverselor curente de parenting.

Autorul definește „antiparentingul” ca pe „ceva ce ține loc de parenting”, iar parentingul îl definește după cum urmează:

„Un om cu mare capacitate de adaptare este un om care poate lucra orice, oriunde, cu oricine, chiar și atunci cînd lucrul pe care îl face nu îi aduce nici o împlinire, cînd este în contradicție cu principiile sale, aspirațiile sale, voința sa.

Adaptarea începe de la naștere, de aceea avem astăzi o intrare atît de agresivă în educația copiilor de până la trei ani, fapt care nu s-a mai întîmplat nicăieri în lume de la începutul istoriei.

Parentingul este un fenomen artificial, susținut politic și marketologic, cu scopul de a crea viitori oameni «adaptați», fără idei personale, fără credință, fără năzuințe, fără rădăcini.

Această politică mondială îndreptată spre făurirea unei generații ușor de manipulat și exploatat a început prin a schimba sensul real al manifestărilor primare la copil, precum și propunerea unor forme de joc incapabile să dezvolte individualități. Jocurile competitive și de confruntare unu la unu sînt considerate instigatoare la violență și producătoare de traume, singurele jocuri recomandate fiind cele non-competitive”.

Chiar dacă i s-a reproșat că nu este expert cu diplomă în creșterea copiilor, meditațiile sale cu privire la aspecte cruciale în educarea copiilor dau de gândit. Iată un scurt fragment:

 

ANTIPARENTING, Cap. 22: „Competiția”

 

„Se afirmă că spiritul de competiție duce la invidie și nesocotirea semenilor. Acest lucru nu a fost dovedit de nici un studiu științific. Dimpotrivă, literatura patristică milenară și fapte bine stabilite ne demonstrează că invidia și răutatea există independent de valoarea și performanțele unui om.

Să luăm cel mai celebru caz de invidie din istorie, cel al fraților Abel și Cain. Abel cel bun se străduia să facă toate lucrurile bine și i-a adus lui Dumnezeu jertfă cei mai frumoși miei. Cain cel nepăsător, deși avea și el turma sa de oi și putea să intre în competiție cu Abel, alegând spre jertfă din mieii cei buni, a ales să aducă lui Dumnezeu miei bolnavi. Așadar, Abel-competitiv, iar Cain-noncompetitiv. Ce s-a întîmplat mai departe știm cu toții: Cain și-a ucis fratele nevinovat și bun din simplă invidie. La cine a apărut invidia, la cel competitiv sau la cel non-competitiv? Desigur, invidia se naște la cel nepăsător, delăsător și lipsit de succes. Dimpotrivă, persoanele competitive sînt ferite de invidie, deoarece își au bucuria roadelor propriei munci.

Nu cumva, excluzînd competiția din metodele de educație, creăm de fapt condiții ideale pentru invidie și răzbunare? Doar spiritul de competiție, aducător de roade spirituale și sănătate trupească, este garantul bucuriei și al mărinimiei.

Excluderea competitivității este un nonsens, deoarece, dacă nu ar fi existat Abel în viața lui Cain, acesta ar fi găsit pe altcineva pe care să-l invidieze și să-l ucidă. Soluția este nu să facem doi Caini, ci să facem doi Abeli.”

 

Cartea ANTIPARENTING. Sensul pierdut al paternității de ierom. Savatie Baștovoi se poate cumpăra din librăria bucureșteană Sophia și în țară din rețeaua de librării Supergraph, dar și la librariasophia.ro și alte magazine online.

Adresa grupului de Facebook Antiparenting aici.

 

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, ,


Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.