14 Sfaturi pentru părinţi de la Iulia ŢOŢA, formator ŞCOALA FAMILIEI, Program Naţional de Educaţie pentru Părinţi

Foto: Cristina Nichituş-Roncea pentru Şcoala Familiei

Într-un interviu recent, Iulia Ţoţa, formator la Şcoala Familiei, a explicat mai multe despre perioada vieţii de familie în care copilul parcurge ultimii paşi spre autonomia deplină. Ea le-a oferit părinţilor 14 sfaturi despre cum să comunice cu copilul în această perioadă şi i-a invitat, împreună cu adolescenţii lor, la o serie de cursuri din care unele sesiuni se adresează părinţilor, altele adolescenţilor, cu problemele lor specifice.

Redăm cele 14 sfaturi ale Iuliei Ţoţa pentru părinţii de adolescenţi:

  1. Să le permitem adolescenţilor să se maturizeze, asistându-i în traversarea acestui proces de metamorfoză de la copil la adult.
  2. Adolescenţii au mare nevoie de părinţi. Chiar dacă nu ţipă ca cei mici, ar fi bine să înţelegem, ca părinţi, că ei sunt o prioritate pentru noi.
  3. Această perioadă este ca o mare gură de oxigen, o mare şansă pentru noi părinţii, ca să reglăm relaţia cu adolescenţii noştri, să facem lucrurile pe care nu le-am făcut atunci când poate trebuia, să parcurgem nişte etape pe care poate le-am sărit, din diferite motive. Să încercăm să recuperăm ce se poate. Adolescenţa este o fereastră de oportunitate.
  4. Să încercăm să eliminăm pe cât putem vorbe precum: „Cum îşi aşterne, aşa doarme”; „Am făcut tot ce am putut, de acum este treaba lui/ei”; „Îmi iau mâna de pe el/ea, este mare, să decidă singur/singură”

Îndepărtarea fizică a copilului de casă, faptul că petrece mai mult timp cu colegii, prietenii întrucât creşte acum nevoia de apartenenţă la grup şi de aici şi adeziunea la diferite provocări şi cerinţe pe care anturajul le propune, uneori în defavoarea sănătăţii şi siguranţei chiar fizice, nu trebuie însoţită de ”abandonul” emoţional – adolescenţii au încă nevoie să audă de la părinţii lor şi să fie asiguraţi de iubire, sprijin, suport în luarea unor decizii, disponibilitate la dialog şi împărtăşire. E vremea când părintele trebuie ”să pună pe masa relaţiei” mai mult acum – disponibilitate, ascultare activă, înţelegere, rezonanţă cu adolescentul.

  1. Să ţinem cont de diferenţele dintre fete şi băieţi, de faptul că reacţionează diferit la stres, că pot fi motivaţi diferit şi multe altele din această zonă a diferenţelor
  2. Care sunt valorile şi priorităţile lor? Pe acest suport trebuie şi putem să construim totul. Dacă doar ne proiectăm pe ei valorile şi priorităţile noastre nu o să reuşim nimic cu adolescenţii noştri.
  3. Să-i susţinem în proiectele lor nu în proiectele noastre.
  4. Ar fi bine să ţinem cont de faptul că procesul de maturizare a creierului nu s-a încheiat şi au nevoie de ”asistenţa” noastră. Nu să le interzicem să facă lucruri ci să discutăm foarte mult cu ei, arătându-le care vor fi consecinţele faptelor/ deciziilor lor. Dar ar fi bine ca ei să decidă şi să-şi asume consecinţele. Trebuie păstrat însă un echilibru şi aici: pe de-o parte trebuie să-i ajutăm să-şi maturizeze cortexul prefrontal lăsându-i să decidă singuri, să capete acest exerciţiu, pe de altă parte însă, atunci când faptele lor ar avea consecinţe grave pe care ei nu le conştientizează indiferent cât de mult le explicăm să încercăm să fim mai autoritari, spre a le fi bine mai târziu şi pentru a nu ieşi ”prea terfeliţi” din această perioadă a vieţii lor.
  5. De când sunt mici trebuie să încercăm să construim canalul de comunicare cu ei şi să îi ajutăm să-şi construiască o stimă de sine cât mai puternică. Având grijă din timp la aceste doua componente, vom avea şanse mari să ne putem înţelege cu adolescenţii noştri, să putem comunica cu ei şi să nu se arunce către orice anturaj.
  6. Să învăţăm să-i ascultăm.
  7. Să nu reacţionăm exagerat la greşelile lor. De multe ori facem greşeala să îi cicălim ca să ne povestească tot ceea ce fac şi, atunci când o fac, ne supărăm, reacţionăm nepotrivit, intervenim în relaţiile lor, le dictăm noi ce să facă.
  8. Noi, ca părinţi, trebuie să lăsăm uşa deschisă copiilor noştri, să înţelegem că a fi părinte nu înseamnă a fi perfect. Noi nu suntem perfecţi şi să nu cerem copiilor noştri să fie perfecţi.
  9. Să ne cerem iertare atunci când greşim. Astfel, ei înţeleg că îi respectăm şi învaţă să-şi asume o greşeală şi să-ţi ceară la rândul lor iertare. Este ca o lecţie.
  10. Nu în ultimul rând, caracterul copiilor noştri se educă de când aceştia sunt mici şi putem spune că procesul de modelare şi educaţie se termină odată cu adolescenţa.

Stiripentruviata.ro condamnă instigarea la ură şi violenţă. Dar, după cum confirmă şi CEDO în cazul Handyside vs. UK (para 49), Stiripentruviata.ro consideră că dezbaterea onestă şi libertatea de exprimare pe subiecte de interes public – printre care se numără şi avortul sau atracţia pentru persoane de acelaşi sex – trebuie să aibă loc în mod democratic, fără a fi cenzurate de ameninţarea că vor fi interpretate ca „discurs al urii”.

DONEAZĂ !

Asociaţia ProValori Media
RO18RZBR0000060016473191- RON
RO85RZBR0000060016473246 – EUR

Dragă cititorule,
Foarte multă lume se bate pentru atenţia ta, dar noi nu putem face asta.
Aşadar, îţi lăsăm deplina libertate de a alege să ne urmăreşti sau nu.
Ne străduim să adunăm la un loc, fără conformism, teamă sau prejudecăţi,
informaţiile relevante pentru tine, familia ta şi alegerile tale.
Pentru a ţi le proteja şi păstra, trebuie să fii în primul rând informat.
Dacă ţi se pare că informările şi analizele pe care le selectăm sunt utile pentru viaţa ta
şi se pot dovedi necesare în dezbaterea publică din România,
te invităm să faci cunoscut site-ul nostru şi altora
şi să susţii financiar, după posibilităţi,
continuarea şi profesionalizarea demersului nostru.
Cu recunoştinţă,
Redacţia Stiripentruviata.ro
Ştiri pentru viaţă, pentru femeie, pentru familie

 

No comments yet.

Lasă un răspuns